برای اسکلت‌بندی مسئله، چگونه مبانی نظری و پیشینه پژوهش را بخوانید و بنویسید؟ + نمونه مقاله (مقاله گسست دانشی)

بخش «بیان مسئله» ستون اصلی پژوهش است و طراحی دقیق و صحیح آن، تا حد زیادی مولد و کاربردی بودن پژوهش را تضمین می کند. ماده اولیه موردنیاز برای طراحی یک بیان مسئله قوی و جذاب، خواندن و نوشتن تحلیلی و انتقادی مبانی نظری و پیشینه پژوهش است.

مطالعه مبانی نظری به پژوهشگر کمک می‌کند تا ابعاد و قابلیت‌های مختلف موضوع موردمطالعه را کشف کند و  از کلی‌گویی و کلیشه‌نویسی نجات یابد.

مطالعه پیشینه پژوهش به پژوهشگر کمک می کند تا دریابد دیگران روی کدام بعد یا ابعاد موضوع قبلا کار کرده اند. این، درهای منصفانه و علمی نویسی را به روی محقق باز می کند. او به جای سانسور کردن پژوهشهای مشابه پژوهش خود و یا گفتن اینکه «قبلا هیچکس روی این موضوع کار نکرده است!»،

این توانایی را کسب می کند تا پژوهشهای مرتبط با کار خود را با نگاهی تحلیلی و انتقادی حلاجی کند و توضیح دهد که چگونه زاویه دید دیگر پژوهشگران به موضوع، با نگاه او به موضوع متفاوت است.

برای کسب چنین نتیجه‌ای لازم است  پژوهشگر با بهره‌گیری از توانمندی خواندن و نوشتن تحلیلی به جای توصیف و نقل قول صرف آنچه دیگران گفته‌اند؛ کارهای دیگران را هضم و تحلیل کند و در عین استناددهی به منابع خوانده شده فهم خود از نوشته‌ها را با واژه‌های خود بنویسد.

به این ترتیب او می‌تواند با تشریح حدود و دامنه مطالعات پیشین و تحلیل چرایی نپرداختن به آنچه مدنظر اوست ادعای پژوهش خود را درباره ناکافی بودن دانش موجود در حوزه‌ موردنظرش اثبات کند و حول محور این ادعا مسئله پژوهش خود را تعریف کند.

در مقاله «گسست دانشی در پژوهش‌های مولد چگونه رصد می‌شود؟» گام به گام خواندن تحلیلی پیشینه و مبانی تشریح شده است. با مطالعه و بکارگیری آموزه‌های این مقاله این توانمندی را پیدا می‌کنید که بگویید پژوهشتان قرار است چه گسست دانشی یا شکاف دانشی را پر کند. در کنار آن تحلیلی و اصیل‌نویسی را تجربه خواهید کرد.


نمونه مقالاتی که از مقاله گسست دانشی برای دسته‌بندی و نگارش تحلیلی پیشینه پژوهششان استفاده کرده‌اند:

نمونه نقشه دانش 

نمونه نقشه پژوهش 

اگر شما هم از مقاله گسست دانشی استفاده کردید و مایلید پژوهشتان را با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارند مقاله خود را به maryamnazari76 [@] gmail.com ارسال بفرمایید تا در اینجا درج شود.

 

و اگر مایلید پیشینه پژوهش را خیلی تحلیلی بنویسید این بسته آموزشی و قالبهای آماده (از نوع نقطه چینی) که در آن درنظرگرفته شده است جامع‌ترین راه‌حلی است که عالی‌ترین خروجی را به شما می‌دهد.

و دوستان توجه داشته باشید که مبانی، پیشینه و بقیه بخش‌های یک پژوهش ماحصل تحلیلی‌خوانی متون هستند. اگر مایلید پژوهش خود را با محتوای پرملاط بسازید و آن را طوری طراحی و اجرا کنید که پرنشر و تاثیرگذار شود بسیار مهم است که از منابع عالی استفاده کنید و آنها را عمیق و درست بخوانید و از محتوای آنها برای طراحی، اجرا و تغذیه بخشهای مختلف پایان نامه یا پژوهش در دست انجام خود استفاده نمایید.

برای انجام اصولی این کارها، دوره جامع کیمیاگران پژوهش بهترین گزینه است. در این دوره محتوای بسته جامع نگارش تحلیلی پیشینه نیز ارائه شده است. با دنبال کردن این آموزشها در کمترین زمان به عالی ترین نتایج می‌رسید.

62 دیدگاه‌
  1. بهناز می‌گوید

    با سلام خدمت استاد گرامی من در پایان نامه ام از این تعریف اثربخشی که اثر بخشی یعنی اتخاذ تصمیمات صحیح و انجام موفقیت آمیز آنها (Griffin, 2009, P5) استفاده کردم یعنی پایه قسمتی از مدلم این تعریف بود اما متاسفانه رفرنس اصلیش که از کدام کتاب یا مقاله هست را هر چه گشتم پیدا نکردم الانم کارم تموم شده و دیگه نمی تونم عوضش کنم تو رو خدا کمکم کنید شما نمیدونید رفرنسش چی میشه؟ یا راهنمایی کنید

    1. مريم نظري می‌گوید

      سلام
      اگر از متن اصلی اثر موردنظر استفاده کرده اید بخشی از متن را به همراه نام و سال نشر اثر گوگل کنید اطلاعات کامل اثر در صفحات اول ظاهر می شود.
      اما اگر از متنی فارسی استفاده کرده اید که به این اثر ارجاع داده، اخلاقا باید به منبع فارسی ارجاع دهید. اگر در منبع فارسی موردنظر تعریف اقای Griffin نقل قول شده (یعنی داخل گیومه آمده) باید به این شکل استناد کنید:
      (نام خانوادگی اثر فارسی استفاده شده، سال نشر اثر فارسی؛ به نقل از Griffin, 2009)

      اما اگر به هر دلیلی دنبال اثر موردنظر میگردید پیشنهاد می کنم این عبارت را گوگل کنید احتمال زیاد منبع یکی از مواردی است که در صفحه اول گوگل خواهید یافت:
      griffin ricky w management 2009
      چون در استناد به شماره صفحه ارجاع داده شده، منبع می تواند یک کتاب هم باشد نه صرفا مقاله.

      موفق باشید

  2. بهناز می‌گوید

    مرسی ممنون از راهنماییتون پیداش کردم کاش همه استادا مثل شما بودند

  3. بهناز می‌گوید

    فقط قسمت انتشارات کتابهای خارجی از کجا بفهمیم انتشاراتش چی میشه کدوم قسمتش می نویسه؟

    1. مريم نظري می‌گوید

      عنوان کتاب را گوگل کنید اطلاعات کامل کتابشناختی آن را در اولین نتایج گوگل مشاهده خواهید کرد.

  4. arezoo می‌گوید

    سلام ببخشید من می خواهم مبانی نظری یک پژوهش را بنویسم نمی دانم چطوری شروع به نوشتن کنم تمام مقالات وکتابهایی که در این زمینه انجام شده را گرد آوری کردم اما برای نگارش مبانی نظری ترتیب نوشتن را بلد نیستم .میشه راهنمایی بفرمایید
    متشکرم

    1. مريم نظري می‌گوید

      سلام
      در مبانی نظری باید موضوع پژوهشتان را معرفی کنید. برای اینکه بتوانید آن را روان و خوانا بنویسید پیشنهاد می کنم موقع خواندن متون با در ذهن داشتن سه پرسش زیر بخوانید و موقع نوشتن هم سعی کنید به این سه پرسش پاسخ دهید:
      ۱- موضوع پژوهش من چیست؟ چه ابعاد و ویژگیهایی دارد؟
      ۲- این موضوع اول بار کجا، کی و توسط چه کسی مطرح شده و در پاسخ به چه نیازی ایجاد شده؟
      ۳- این موضوع برای فهم و حل چه مسائلی استفاده شده و در چه بافت هایی استفاده شده؟
      ۴- از این موضوع برای فهم و حل چه مسائلی استفاده شده؟

      اگر سعی کنید وقتی که می خوانید و می نویسید به این پرسشها پاسخ دهید، نوشته شما بسیاز منسجم و با بار ارزشی بالایی ارائه می شود.
      در عین حال خوب نوشتن نیاز به تمرین زیاد دارد و البته خواندن مطالبی که خوب نوشته شده اند. پیشنهاد می کنم:
      ۱) از متون عالی – که معمولا به زبان انگلیسی هستند و در پایگاههای اطلاعات معتبر منتشر شده اند – استفاده کنید نه پایان نامه ها و مقالات فارسی؛ چون اغلب آنها در نگارش مشکل دارند.
      ۲) موقع خواندن مقالات و متون مرتبط حتما به شیوه اسکلت بندی و نگارش آنها دقت کنید.

  5. بهناز می‌گوید

    سلام خسته نباشید میخاستم بپرسم هزینه چاپ مقاله توی مجلات isi چقدر میشه؟

    1. مریم نظری می‌گوید

      سلام برای چاپ مقالاتم به هیچ نشریه ای هزینه پرداخت نکرده ام و در این باره اطلاع ندارم. پیشنهاد می کنم از افرادی که به تازگی مقاله ای چاپ کرده اند سوال بفرمایید.

  6. حکیمه می‌گوید

    خانم دکتر نظری با سلام.شما فرمودید در مبانی نظری باید موضوع پژوهشمان را معرفی کنیم.باتوجه به این مطلب در موضوع شناسایی ریسکهای برون سپاری فرایندهای تجاری، باید به دنبال معرفی فرایندهای تجاری باشیم یا برون سپاری فرایندهای تجاری؟

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام و سپاس

      هر دو. در مبانی نظری باید به پرسش‌های زیر – با درنظرگرفتن بافت پژوهشتان – پاسخ دهید:
      ۱- فرایندهای تجاری چیست؟ چه ویژگی‌ها و کارکردهایی دارد؟
      ۲- فرایندهای تجاری در بافت مدنظر پژوهشتان چیست و چرا مهم است؟
      ۳- برون‌سپاری فرایندهای تجاری چگونه انجام می‌شود؟ به طور مشخص از چه مدل‌هایی برای برون‌سپاری فرابندهای تجاری در بافت مدنظرتان استفاده می‌شود؟
      ۴- برون‌سپاری فرایندهای تجاری چه ریسک‌هایی دارد؟ (انواع ریسک‌ها) و در بافت مدنظر پژوهشتان چه ریسک‌های مشخصی آن را تهدید می‌کند؟
      ۵- پژوهش شما بناست چگونه به این موضوع بپردازد؟ از چه مدلی قرار است استفاده کند؟ روی چه مولفه‌هامی‌خواهد تمرکز کند؟

      که اگر از ابتدا پژوهشتان را درست چارچوب‌بندی بفرمایید نیازی نیست وزن و فضای زیادی برای معرفی فرایندهای تجاری و ریسک‌ها به طور کلی اختصاص دهید. یعنی از همان ابتدای فصل مبانی نظری روی بافت پژوهشتان متمرکز می‌شوید و بعد از طرح اجمالی کلیات (یعنی پاسخ کلی به هر پرسش) به صورت مفصل به هر پرسش در بافت پژوهشتان پاسخ می‌دهید. یعنی مثلا اگر قرار است برای پاسخ به هر پرسش ۳ صفحه بنویسید ۱ صفحه می‌شود پاسخ کلی به هر پرسش و ۲ صفحه می‌شود پاسخ اختصاصی پرسش با تمرکز بر بافت انتخابی پژوهشتان مثلا بافت صنایع تولیدی، خدماتی، صنعت نفت، گاز، غذا و …

      در واقع در بخش مبانی چیستی، چرایی و چگونگی پژوهشتان را توضیح می‌دهید و در بخش پیشینه توضیح می‌دهید پژوهش‌های پیشین چگونه به مسئله پژوهش شما پرداخته‌اند؟ آنها برای شناسایی ریسک‌ها از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اند؟ روی چه ریسک‌هایی متمرکز شده‌اند؟ و برون‌سپاری فرایندهای تجاری را در چه بافت‌هایی مورد بررسی قرار داده‌اند؟

      با احترام

      1. حکیمه می‌گوید

        از پاسخ گویی کامل و سریع شما بسیار بسیار ممنونم.
        همیشه موفق باشید

  7. حکیمه می‌گوید

    خانم دکتر سلام. عنوان پایان نامه من شناسایی و اولویت بندی ریسک های برون سپاری فرایندهای تجاریه. و هدف اول و دوم پایان نامه م اینه: شناسایی ریسک هایی که بر موفقت برون سپاری فرایندهای تجاری تاثیر منفی دارند و طبقه بندی و دسته بندی ریسک های شناسایی شده.
    من با بررسی پیشینه پژوهش ریسک های این حوزه رو شناسایی کردم و برا طبقه بندی این ریسک ها هم چارچوبی رو انتخاب کردم. حالا نمیدونم این ریسک ها و چارچوبی که انتخاب کردمو در فصل چهار تشریح کنم یا اینکه باید در فصل دو اینکارو انجام میدادم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام
      چارچوب در بخش دوم؛ ریسک‌ها در فصل چهارم.

      چون شناسایی ریسک‌ها یکی از پرسش‌های اصلی شماست باید این ریسک‌ها را در بخش یافته‌ها بیاورید. در واقع بخش یافته‌های شما به دو زیر بخش تقسیم می‌شود:
      بخش اول: ریسک‌ها به صورت دسته‌بندی شده
      بخش دوم: رتبه‌بندی ریسک‌ها

      قصه پیشینه پژوهش متفاوت است.
      در بخش پیشینه باید پژوهش‌های قبلی که پیش از شما به طرح پرسش یا مسئله مشابهی پرداخته‌اند را دسته‌بندی و از منظر موضوعی، روشی و بافتی تحلیل بفرمایید. یعنی بگویید:
      ۱- این پژوهش‌ها چه پرسش‌هایی پرسیده‌اند یا از چه منظری به موضوع ریسک …. پرداخته‌اند؟ روی چه سازه‌ها یا مولفه‌هایی متمرکز شده‌اند؟
      ۲- این پژوهش‌ها با چه روشی انجام شده‌اند؟ منبع داده و روش گردآوری داده آنها چه بوده؟ چه پرسش‌هایی از منبع داده پرسیده‌اند؟
      ۳- این پژوهش‌ها در چه بافتی انجام شده‌اند؟

      در بخش مبانی هم باید ابعاد موضوع پژوهشتان را معرفی بفرمایید و در نهایت چارچوب نظری یا مدل مفهومی پژوهشتان که شامل ابعاد، سازه‌ها و مولفه‌های برون‌سپاری فرایند‌های تجاری هست را ارائه دهید. تا در فصل چهار مشخصا بتوانید ریسک‌ها را در دل مراحل یا ابعاد مختلف برون‌سپاری دسته‌بندی کنید.

      با احترام

      1. مهدی حسینی می‌گوید

        خانم دکتر شما یک استاد واقعی هستید.
        ممنونم

        1. دکتر مریم نظری می‌گوید

          سپاس از بازخورد شما. سلامت و شاد باشید : )

  8. حکیمه می‌گوید

    دوباره بابت راهنماییتون خیلی خیلی ممنونم. با ارزوی موفقیت روزافزون

  9. صلاح درخشان می‌گوید

    خانم دکترنظری سلام و خسته نباشید
    دانشجوی دکتری کار افرینی هستم . برای نوشتن پایان یک موضوع کاربردی مد نظرم است اما نمی دونم عنوان و موضوع چطور در بیاورم . موضوع مد نظر من پروژه سی پک ( همکاری چین و پاکستان ) برای ایجاد کریدور تجاری است که از مبدا بندر گوادر پاکستان شروع می شود . میخام در امور ارائه مدلی از کارآفرینی در مورد همکاری بندر چابهار (ایران ) با بندر گوادر (پاکستان ) در راستای پروژه فوق کار کنم
    اگر امکانش هست در تعین واضح موضوع و عنوان تحقیق کمک بفرمایید . اهداف و فرضیه ها و متغیر های مربوطه را نیز باید در بیارم ( با توجه به این که قراره مسیر راه اهن از چابهار تا گوادر هم ایجاد بشه )

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام و سپاس

      برای پاسخ به درخواست شما به جزئیات بیشتری نیاز دارم و دریافت این جزئیات باید به صورت زنده و به صورت پرسش از من، پاسخ از شما اتفاق بیافتد. اگر می‌خواهید سریع‌ به نتیجه برسید پیشنهاد می‌کنم یک بسته مشاوره و کوچینگ از سایت تهیه بفرمایید تا تلفتی یا حضوری مفصل موضوع، مسئله و چارچوب‌ پژوهش شما را مورد بررسی قرار دهیم.

      در غیراینصورت پیشنهاد می‌کنم وبینار کیمیاگری پژوهش را به دقت ببینید و براساس آموزه‌های ارائه شده در این سری آموزشی درباره موضوع و مسئله پژوهشتان فکر کنید و پژوهشتان را طراحی بفرمایید. آموزش‌های مکمل هم در پژوهشکار و کتاب پژوهش مولد و ماندگار ارائه شده است.

      با احترام

  10. محمدحسن حسینی می‌گوید

    خانم نظری. هر چی از خدا میخاهی بهت بده ان شالله.مشکلمو حل کردی. بسیار دقیق و نظامند پروپوزال رو شرح داد.مرحباااا. لذت بردم.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      ممنون. واقعا خوشحالم : )

    2. زکیه می‌گوید

      سلام و وقت بخیر
      بنده در پژوهش خود به عنوان( تحلیل چشم انداز های خمسه طهماسبی با رویکرد ایمونولوژیک پانوفسکی) می‌پردازم . امکانش هست در بخش ادبیات و مبانی نظری کمکم کنید که باید به چه چیزهایی بپردازم؟
      تشکر

      1. دکتر مریم نظری می‌گوید

        سلام وقت بخیر

        عبارت زیر را گوگل بفرمایید:
        مبانی نظری دکتر مریم نظری

  11. آوا می‌گوید

    با سلام خدمت شما
    خانم دکتر موضوع پایان نامه من در مورد ارائه یک الگو برای ایجاد یک نرم افزار ولی هنوز مفهون کامل الگو برای من جا نیفتاده و نمیدونم مبانی نظری رو از کجا شروع کنم و چطور در مورد الگو مورد نظر بنویسم. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    با تشکر

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام
      ارائه الگو که در عنوان پایان‌نا‌مه‌ها می‌آید به خروجی کار شما اشاره دارد یعنی بسته به مسئله و هدف پژوهشتان شما در انتهای کار می‌خواهید الگویی از چگونگی یا قدم به قدم ساخت یک نرم‌افزار در یک زمینه مشخص ارائه دهید که قبلا ارائه نشده یا برای کارآیی که مدنظر پایان‌نامه شماست ارائه نشده.
      بنابراین در ابتدای کار باید اول از هر چیز مشخص کنید مسئله پژوهش شما چیست و دوم اینکه می‌خواهید با چه متد یا رویکردی الگوی ایجاد نرم‌افزار ارائه دهید و منظور شما از ایجاد نرم‌افزار چیست؟
      و باید دقیقا مشخص باشد این نرم‌افزار قرار است به چه کار بیاید؟ کاربران آن چه کسانی هستند و با استفاده از این الگو (قدم به قدم ساخت نرم‌افزار) چه مشکلی از آنها حل می‌شود؟
      و برای اینکه ثابت کنید کار شما نو است باید الگوهایی که قبل از شما برای طراحی و ساخت نرم‌افزار در زمینه مشابه ارائه شده‌اند را بررسی و بگویید چرا آنها نمی‌توانند مسئله مدنظر پژوهش شما را حل کنند یا چرا کافی نیستند برای جامعه هدفتان؟

      و مبانی نظری باید با مطالعه روش و پروسه ساخت نرم‌افزار شروع شود.
      الگو هم می‌شود خروجی کار شما. وقتی پایان‌نامه تمام شد می‌توانید توضیح دهید چطور براساس آنچه در مبانی نظری گفته شده (مثلا براساس یک مدل خاص) این الگو را ساختید.

      موفق و سلامت باشید

  12. آوا می‌گوید

    سلام
    سپاسگزارم از توضیحات مفیدتون و من هم برای شما استاد بزرگوار آرزوی بهترینها را دارم. وجود شما برای جامعه علمی کشورمون خیلی ارزشمند است. پاینده باشید.

  13. شیرین می‌گوید

    سلام خانم دکتر، من به تازگی با سایت شما آشناشدم. فوق العاده بهم راهکارهای خوبی داد. من از دوره ارشدم شروع کردم به نوشتن مقاله، چون استادها جوابم رو نمی دادن، مقالاتم رو کنفرانسی می دادم و اکسپت می شد اما برای مصاحبه دکترا می خواستم پژوهشی باشه. کلی خوندم و پایان نامه رو هم خودم نوشتم چون طبق معمول استادام جواب نمی دادن. الان سه ساله از پایان ارشدم می گذره، ۵۰ بار فک کنم مقالاتم رو فرستادم اما رد شده.( مجلات داخلی) به نظرتون کلا اون کار و عنوان ها رو بزارم کنار و یه موضوع جدید بگیرم؟ البته پایان نامه ام موضوعش نو بود ولی همش فکر می کنم شاید به خاطر فارسی بودن منابعش رد می شه. موضوعمم کاربردیه حتی در بیان مسئله ام به اهمیت دیدگاه تازه در اون موضوع که در یک کنگره مطرح شده بود رفرنس دادم، یعنی این کارم اشتباه بوده؟ ممنونم می شم راهنماییم کنین.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام
      خیر موضوع رو عوض نکنید. سعی کنید اول پژوهشی که انجام دادید رو ارتقا بدید و درباره اصول مقاله نویسی بیشتر مطالعه بفرمایید. به روز بودن و اصیل بودن منابع ممکن است به ارتقای کار کمک کند اما آنچه که مهم‌تر هست اصول طرح‌ریزی و نگارش مقاله و فهم سلیقه و خواست نشریات که در این بسته آموزشی مفصل به آنها پرداخته‌ام.

      پیشنهاد من اینه که روی یادگیری اصولی پژوهش وقت بگذارید و همان پژوهشی که انجام دادید را تا حد ممکن طبق اصول این بسته ارتقا دهید. و اگر واقعا در این راه مصمم هستند بهترین گزینه این بسته‌ها هستند. اصلا روی اساتید حساب باز نکنید چون اساسا یادگیری گرفتنی است و مدل فکری رایج اینکه کسی بیاید و به من بگوید چه کار کن وجود ندارد. الان هم بیش از هر زمان دیگری منابع آموزشی (از رایگان تا پولی) در اختیار همه است باید روی پیاده‌سازی (نه فقط دیدن و گوش دادن) آموزش‌ها وقت بگذارید در غیراینصورت هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد.

      پس ناامید نشوید و روی یادگیری اصولی پژوهش و نشر وقت بگذارید، شک نکنید که به نتایج فوق عالی می‌رسید.

      موفق و سلامت باشید : )

  14. ناشناس می‌گوید

    سلام خانم دکتر خدا قوت، برای نوشتن ادبیات و مبانی نظری در مورد الگوی پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا باید چگونه اقدام کنم؟تشکر از پاسخ شما

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام و سپاس

      باید درباره سرفصل‌های زیر بنویسید:
      – قاچاق کالا چیست؟ و چه کالایی مدنظر پژوهش شماست؟
      – مشخصا درباره قاچاق آن کلا بنویسید و شکل‌های مرسوم آن
      – چرا قاچاق کالا رخ می‌دهد؟
      – روش‌های قاچاق کالا
      – درباره روش‌های قاچاق کالای مدنظرتان بنویسید (اگر روش خاصی باب است)
      – روش‌های پیشگیری از قاچاق کالا (ترجیحا به الگوهای و مدل‌های موجود استناد دهید و از دل آنها ابعاد و مولفه‌های روش‌های مطرح شده را استخراج بفرمایید)
      — روش/مدل ۱
      — روش/مدل ۲
      — روش/مدل …
      – روش‌های مبارزه با قاچاق کالا (مانند مورد بالا)
      — روش/مدل ۱
      — روش/مدل ۲
      — روش/مدل …

      و در انتهای از سرجمع این موارد، مدل مفهومی پژوهش خود را ترسیم کنید یعنی نشان دهید که برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا باید چه مواردی مدنظر قرار گیرد و هر مورد شامل چه مولفه‌هایی است.

      موفق و سلامت باشید

  15. سعید.خ می‌گوید

    سلام و عرض ادب محضر شما خانم دکتر نظری
    از سایت مفید و همچنین زحماتی که برای راهنمایی دوستان تقبل فرمودید کمال تشکر را به نوبه خود دارم.
    بنده در حال نگارش پایان نامه ارشد رشته فلسفه هستم و موضوع بنده خواب و رویا و تعبیر آن از منظر علامه طباطبایی است.
    بنده اصلا نمیدانم برای مبانی نظری باید چکار کنم و چطور شروع کنم و چطور بنویسم.
    ممنون میشوم بنده را راهنمایی بفرمایید.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام و سپاس

      در بخش مبانی باید موضوغ پژوهشتان و ابعاد و مولفه های آن را معرفی کنید اینکه:
      خواب و رویا چیست؟
      چه تفاوتی دارند؟
      چه ابعاد و مولفه هایی دارد؟
      انواع آن چیست؟
      چطور تعبیر میشود؟
      چه مدلها و مکاتب فکری در زمینه تعبیر خواب وجود دارند؟
      و در انتها مدل مفهومی پژوهشتان را ارائه نمایید.
      اینکه میخواهید موقع تحلیل تعبیر خواب علامه روی چه مولفه ها و ابعادی متمرکز شوید و مثلا اگر بناست روی اثر مشخصی از علامه متمرکز شوید، قصد دارید محتوای آن اثر را چگونه تحلیل کنید؟
      در آن دنبال چه ابعاد و مولفه هایی از خواب و رویا هستید و از چه مدل تعبیر خوابی بهره می برید.

      پس در بخش مبانی باید خواب و رویا و روشهای تعبیر خواب را معرفی بفرمایید و در انتها هم مدل مفهومی یا مسیری که برای تحلیل آثار / اثر علامه می خواهید در پیش بگیرید را معرفی نمایید.

      اما قبل از همه اینها لازم است تا پژوهشتان را چارچوب بندی کنید که در این مجموعه ویدئویی مفصل توضیحش آمده.

      موفق و سلامت باشید.

  16. ناشناس می‌گوید

    سلام خانم دکتر خسته نباشید،موضوع پایاننامم بررسی حاکمیت شرع در قوانین اساسی مشروطه و جمهوری اسلامی ایران هست.در قسمت مبانی اگه مبانی نظری مشروطه و مشروعه رو بنویسم درست هست؟

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام و سپاس

      بخش کوچکی از مبانی که به توصیف مفاهیم اصلی می پردازد بله اما بخش عمده مبانی شما باید تمرکزش روی باز کردن ابعاد و مولفه های حاکمیت شرع باشد تا بتوانید در نهایت مدل مفهومی آن را ارائه دهید. چرا؟

      چون موضوع پژوهش شما حاکمیت شرع است و قوانین اساسی بافت و مسئله شما را شکل می دهند. زمانی میتوانید حاکمیت شرع را در این بافت بررسی بفرمایید که دانش عمیق و مدل مفهومی جامعی در آن حوزه داشته باشید.

      پس بخش اصلی مبانی نظری باید به معرفی ابعاد و مولفه های حاکمیت شرع اختصاص یابد و پرسشهای عملیاتی هم باید حول محور این مولفه ها طراحی شوند. پرسشهای عملیاتی پرسشهایی هستند که از مبنع داده یا جامعه پژوهش می پرسید.

      موفق و سلامت باشید

  17. علیرضازارع می‌گوید

    سلام خانوم دکتر
    ببخشیدموضوع پایان نامه ی من رابطه ی مهارت جرات ورزی باکیفیت زندگی دانشجویانه
    من منابع مختلف که بیشترشون مقالات هستندروگرداوری کردم دریک موضوع هستندولی فرق دارندمثلا داخل مقاله میگه کیفیت زندگی دانش آموزان یابیماران درصورتی که برای من مربوط به دانشجویان می تونم دانش آموزان روعوض کنم یامثلادانشجویانم بهش اضافه کنم چون عین پایان نامه ی من که وجود نداره
    درقسمت بیان مسله می خوام باکیفیت زندگی که متغییر وابسته باشه شروع کنم وعوامل مختلف اثرگذار روی اون روکه مهارت های زندگی که مهارت جرات مندی هم جزاوناست رودرادامه بگم
    درضمن من پیشینه ی تحقیق ومبانی نظریمو چجوری شروع کنم وباتوجه به موضوعم ازچی بگم؟ چون فصل دوم هم بیشترین مطالب روبه خودش اختصاص میده
    ممنون اززحمات ولطفتون

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام
      مسئله پژوهش شما چیست و بر چه مبنایی به این فرضیه رسیده اید؟

      ابتدا درباره مهارت جرات ورزی باید مطالعه و ابعاد و مولفه های آن را مشخص کنید.
      زندگی دانشجویی و آنچه مدنظر پژوهشتان هست را هم باید مشخص بفرمایید تا بتوانید پرسشنامه ای طراحی کنید که دقیقا واقعیت و سناریوی واقعی زندگی دانشجویی در بافت ایران را منعکس کند و پاسخگو بتواند با آن ارتیاط بگیرد.
      برای بررسی رابطه دو متغیر هم باید ترجیحا دو ابزار طراحی کنید: یکی برای سنجش مهارت جرات ورزی دانشجویان، یکی برای بررسی کیفیت زندگی آنها. بعد از تحلیل پاسخهای دو پرسشنامه میتوانید به کمک نمراتی که پاسخگویان در هر یک از حوزه ها دریافت کرده اند و انجام تحلیلهای آماری درباره رابطه این دو نتیجه بگیرید که آیا مثلا بین پاسخ افرادی که در تست/آزمون جرات ورزی نمره بالایی گرفته اند زندگی باکیفیت تری دارند؟

      اما قبل از هر اقدامی باید تکلیف مسئله پژوهشتان را مشخص کنید و برای اینکار ابتدا باید درباره موضوع مدنظرتان عمیق مطالعه بفرمایید (مهارت جرات ورزی) و بعد از با عینک موضوع به بافت (زندگی دانشجویی) نگاه و آن را تحلیل کنید تا معلوم شود که مثلا علت بی کیفیت بودن یا با کیفیت بودن زندگی دانشجویی، در جرات مندی نهفته است. بعد از آن باید پیشینه را تحلیل کنید تا مشخص شود دیگران برای فهم یا حل این مسئله چه کار کرده اند؟

      با کپی برداری از ابزار و روال منتشر شده در پایان نامه های مشابه و تغییر جامعه پژوهش از دانش آموز به دانشجو، چیز جدید و بدردبخوری دستگیرتان نمی شود. در بسته جامع چارچوب بندی پژوهش و تعیین نوآوری قدم به قدم انجام این کار آمده است.

      موفق و سلامت باشید

  18. عفت شهرآبادی می‌گوید

    سرکار خانم دکتر نظری، با سلام و احترام:
    یک سوال دارم:
    فرق دیدگاه با نگرش چیست؟
    عنوان تحقیقی داشتم “دیدگاه … درخصوص تلفیق دروس……
    سوالات پرسشنامه در خصوص آگاهی و ضروت فرایند تلفیق، آموزش، امکانات، رضایت. آیا با توجه به حیطه های تحقیق، برای این مطالعه نمی توانیم از کلمه “دیدگاه” استفاده کنیم؟ اگر نه. لطفا راهنمایی فرمایید چه کلمه ای به جای دیدگاه قرار دهم. پیشاپیش از شما متشکرم. منتظر پاسخ شما هستم.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام
      در پرسشنامه باید از ادبیاتی استفاده کنید که برای پاسخگو قابل فهم یا بهتر بگویم راحت فهم و آشناست. مثلا میتوانید بگویید:
      – به نظر شما …………..
      – براساس تجربه ای که از …. داشتید، ……
      – آخرین بازی که فلان کار را انجام دادی، …..

      باید پرسشها به زبان بسیار ساده و در قالب سناریوها و موقعیتهایی ترسیم و ارائه شوند که برای پاسخگو ملموس است و هر پرسش باید در قالب یک گویه کوتاه و گویا مطرح شود نه در قالب پرسشهای سنگین درباره مولفه ها و متغیرهایی که هدف مطالعه شما هستند.

      و اگر در عنوان پژوهش شما نگرش یا دیدگاه آمده، بعد از تحلیل داده، موقع نگارش یافته ها میتوانید از همین عبارات برای نگارش یافته ها استفاده بفرمایید.
      حالا فرق دیدگاه و نگرش در چیست؟
      دیدگاه یا opinion تمرکزش روی نظر افراد است اما نگرش یا attitude تمرکزش روی ادراک، باورها و گرایشات افراد است.

      بسته به اینکه هدف پژوهش شما چیست و دنبال چه چیزی هستید باید گویه های پرسشنامه را طوری طراحی کنید که در نهایت به شما داده موردنیاز را بدهد تا بتوانید با تحلیل آن داده به پرسش پژوهش پاسخ دهید.

      آموزشهای کامل در این زمینه در دوره جامع کیمیاگران پژوهش ارائه شده است.

      موفق و سلامت باشید

  19. زارعی می‌گوید

    سلام خانم دکتر خسته نباشید.
    موضوع پایان نامه ی ارشدم رفتارهای پرخطر فرزندان طلاق و عادی هستش. میخواستم بدونم برای فصل دوم نظریات مربوطه رو از کجا و چطوری پیدا کنم؟ اگر رویکرد و نظریه ای رو در این باره در مقاله یا پایان نامه ای پیدا کردم باید رفرنس اون مقاله یا پایان نامه رو هم بدم یا نه؟ و اینکه برای مبانی نظری باید چیکار کنم اصلا بلد نیستم.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام
      پیشنهاد میکنم اول مقاله گسست دانشی را به دقت مطالعه بفرمایید و بعد هم مطالب این بخش را. برای رفرنس دهی هم در این مقاله با دموی زنده توضیح داده ام.

      وقتی موارد بالا را مطالعه کردید درمییابید که الزاما نیازی به آوردن نظریه و مدل نیست. باید براساس پرسش پژوهشتان متون را مطالعه و تحلیل کنید و در نهایت هم سرفصلهای اصلی بخش مبانی باید حول محور مطالبی طراحی و چیده شوند که براین اساس خوانده و دسته بندی کرده اید که اسمش میشود مدل مفهومی. در واقع باید مدلها و نظریه ها را بشناسید و مطالب زیادی مطالعه کنید اما نیازی به ارائه خام آنها در پایان نامه نیست. باید براساس سوال پژوهشتان از این مطالب استفاده و آنها را طوری بازآفرینی کنید که وقتی خواننده میخواند حس کند دارد جواب سوال پژوهش شما و مسیر رسیدن به پاسخ را میخواند نه قطعات پراکنده از متون و نظریه ها. این اشتباه ترین کاری است که متاسفانه بین دانشجویان و اساتید بسیار رواج دارد و دلیلش این است که مفهوم پژوهش و پایان نامه را درست درک نکرده اند و موقع نوشتن (به ویژه موقع نوشتن بخش مبانی) آن را با کتاب تدوینی اشتباه میگیرند!

      اگر هم مایلید کارتان را اصولی پیش ببرید و دنبال آموزشهای جامع و گام به گام با ابزار آماده هستید که دوره جامع کیمیاگران پژوهش بهترین گزینه است.

      با احترام

  20. برنا می‌گوید

    ممنون از مطلب پژوهشی عالیتون

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سپاس از حسن توجه شما : )

  21. الهام می‌گوید

    سلام.موضوع پایان نامه بنده (بررسی مهارت نگارش فارسی دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون) هست. برای قسمت مبانی نظری پژوهشم نمیدونم چی بنویسم. میشه راهنماییم کنید. ممنونم.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام
      مسئله پژوهش شما چیست؟

      1. الهام می‌گوید

        آنچه در این پژوهش به عنوان مسئله مطرح است؛ این است که اکنون‌ چندین سال است از یادگیری درس نگارش گذشته است، آیا اصول نگارش در متن های دانشجویان به کار میرود؟ میزان رعایت اصول نگارشی در هر گروه از دانشجویان به چه میزان است و در مقایسه با یکدیگر در چه سطحی قرار دارند؟ راهکار بهبود وضعیت مهارت نگارش چیست؟ درواقع این پژوهش باهدف تقویت نگارش در بین دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی انجام می‌شود و دانشجویان با قواعد نگارش، اصول درست نویسی و رسم‌الخط آشنا می‌شوند.( در ضمن در این پژوهش از ابزار محقق ساخته برای سنجش نگارش فارسی استفاده خواهدشد).

        1. دکتر مریم نظری می‌گوید

          بین آنچه در ابندا و انهای متن نوشته اید تناقض وجود دارد. آیا واقعا قواعد نگارش و رسم الخط در هیچ منبعی آموزش داده نشده است؟ یا منبع خاصی مدنظرتان است؟
          باید مسئله بودن مسئله را با شواهد بافتی اثبات کنید تا دقیقا معلوم شود مسئله و چرایی آن چیست؟ مثلا با ملاک قرار دادن شیوه نامه ای خاص در زمینه نگارش و رسم الخط
          بعد از آن باید پژوهشهای پیشین را بررسی بفرمایید ببینید دیگران برای فهم یا حل این مسئله چکار کرده اند تا به شکاف دانشی برسید
          اگر این دو مرحله را طی کردید و مسئله دقیقا همینی شد که اشاره کردید باید در بخش مبانی درباره اصول نگارش در متنهای دانشجویان بنویسید
          اما قبل از آن باید رشته و متنهای مدنظر را مشخص نمایید
          چون قواعد نگارش در رشته ای مثل شیمی با ادبیات یا حسابداری فرق میکند
          یکی فرمول دارد دیگری متن دیگری محاسبه

          اینها که مشخص شد باید در بخش مبانی درباره چیستی چرایی و چگونگی درست نویسی در بافت مدنظرتان بنویسید
          سپس درباره ابعاد و مولفه های تعیین کننده درست نویسی بنویسید که میشود مدل مفهومی شما. یعنی چیزی است که براساس آن قرار است میران خوانایی یا کیفیت نگارش دانشجویان را بسنجید. باید درباره این سنجه ها و چندوچون آنها دقیق بنویسید چون میشود بنیان علمی برای ساخت ابزار پژوهش شما یعنی مشخص میکند که چطور میخواهید مهارت و متنهای مدنظر را بسنجید.

          راهکار برای بهبود وضعیت هم باید دقیقا مطالعه شود تا بتوانید درباره راهکارها در هر یک از زمینه های اصول نگارش سوال مطرح نمایید.

          برای فهم بهتر مبانی نظری پژوهش عبارت زیر را گوگل بفرمایید
          مبانی نظری پژوهش دکتر مریم نظری

          موفق باشید

  22. سپهرسای می‌گوید

    با سلام و احترام
    موضوع پایان نامه من
    مقایسه تطبیقی فارسی هفتم ایران و افغانستان هست در مهارت های خواندن و نوشتن.
    مبانی نظری هود را چگونه بنویسم
    ممنون تان

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام عبارت زیر را گوگل بفرمایید
      روش نگارش فصل دوم پایان نامه دکتر مریم نظری
      روش نگارش مبانی و اذبیات موضوع دکتر مریم نظری
      گسست دانشی دکتر مریم نظری

  23. فرزانه سادات حسینی می‌گوید

    با سلام و تشکر از محتواهای فوق العاده سایت تون. موضوع من کاربست هوش مصنوعی در معماری هست و هدف خودم از نوشتن از مقاله عدم کفایت منابع بومی در این باره هست. یعنی کلی مقالات انگلیسی در این زمینه هست اما به فارسی خیر. این میتونه هدف نوشتن یک مقاله باشه؟

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام خیر باید مقاله شما به یک پرسش بکر پاسخ دهد و نواوری ان مشخص باشد. برای اینکار باید پروسه طراحی و اجرای پژوهش را درست انجام دهید. عبارت انجام پژوهش مولد و اینده دار را گوگل بفرمایید روال درست پژوهشی که حرفی برای گفتن دارد در یک سری اموزشی تشریح شده

  24. مجید وامق می‌گوید

    سلام استاد وقت بخیر
    جسارتا بنده عنوان رساله ام (الگوی جنگ شناختی علیه جمهوری اسلامی ایران « مطالعه موردی یکی از سازمان ها می باشد) است. جسارتا مبانی نظری و مفهوم شناسی را چجوری باید بنویسم و تنظیم کنم؟ سپاسگزارم

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام وقت بخیر

      ابتدا باید مسئله پژوهشتان و اینکه میخواهید از لنز چه موضوعی به آن بپردازید. برای اینکار عبارت زیر را گوگل بفرمایید
      مسئله در پژوهش دکتر مریم نظری

      سپس طبق همین مقاله گسست دانشی در زمینه موضوع مدنظرتان مبانی و پیشینه را مطالعه و ماحصل تحلیل را بنویسید.

      برای دریافت آموزشهای دقیق تر عبارت زیر را گوگل بفرمایید:
      نگارش پژوهش دکتر مریم نظری

  25. نسرین زکریا می‌گوید

    سلام خانم دکتر نظری عزیز و بزرگوار. وقتتون بخیر . من دانشجوی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم و موضوع پایان نامه ام رو ” مطالعه و بررسی تاثیر الکترونیکی شدن خدمات سازمان تامین اجتماعی بر رضایت شغلی کارکنان شعبه ۲ ” انتخاب کرده ام.خودم در این سازمان شاغل هستم . کلا نمیدونم چکار کنم . استادم راهنمایی کردند ولی من کلا سردرگم هستم . ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    توضیح اینکه بعد از کرونا ، از سال ۱۳۹۹ سازمان بااجرای طرح ۳۰۷۰ ، ۳۰ خدمت خودش رو بصورت الترونیکی ارایه کرده و بار مراجعه کنندکان به شعب کاسته شده .

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام وقت بخیر

      قبل از هر چیز باید دقیقا مفهوم الکترونیکی شدن را تبیین و مولفه های آن را تعیین نمایید و بعد از آن خدماتی که مدنظرتان است. سپس درباره الکترونیکی شدن تک تک خدمات مطالعه بفرمایید.

      پژوهش شما باید مسئله و خب که چی قوی داشته باشد. در عنوان قعلی انگار یک چیزی که جوابش را میدانید را میخواهید اثبات کنید اینکه الکترونیکی شدن باعث ضایتمندی بیشتر شده چون حجم مراجعات کم شده. برای اینکه تاثیر قابل اندازه گیری شود بهتر است بگویید تاثیر ….. بر عملکرد کارکنان ….

      و عملکرد را طبق شرح وظایف هر بخش کاری میتوانید بررسی و اندازه گیری نمایید. یا دریاره چگونگی این تاثیر مطالعه نمایید که بشود الگویی برای سایر سازمانهای خدمات محور.

      برای اینکه پروسه را درست طی کنید پیشنهاد میکنم این پست و این پست را به دقت مطالعه بفرمایید. البته اگر مایلید پژوهشتان مولد و آینده دار شود.

  26. Vahid می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر. عذمیخوام برای موضوع بررسی عوامل کوثر در استفاده از شبکه های اجتماعی در کتابخانه دانشگاهی باید برای مبانی نظری چه مواردی رو در نظر بگیرم. در این قسمت خیلی گیج شدم و موندم لطفا راهنمایی کنید.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام وقت بخیر

      اول باید تکلیف دو چیز را مشخص بفرمایید:
      یک – کتابخانه دانشگاهی و اینکه منظور شما از استفاده از کتابخانه شامل چه منابع، خدمات و بخشهایی میشود و اینکه اصلا کار و مخاطب کتابخانه دانشگاهی چیست؟
      دو- شبکه های اجتماعی و اینکه منظورتان چه شبکه هایی است؟ و اینکه هر شبکه اجتماعی چه کاربردی در کتابخانه های دانشگاهی دارد؟ چه کاربردهایی در انجام فعالیتهای مختلف یک کتابخانه دانشگاهی دارد؟ پس حتما اول باید دانشتان درباره کار و فعالیتهای کتابخانه دانشگاهی را عمق ببخشید که استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی منبع خوبی برای شروع این یادگیری هستند.

      بعد از تعیین تکلیف موارد بالا میتوانید پژوهشتان را چارچوب بندی بفرمایید و مشخص تر پرسشهایی مطرح کنید مثلا اینستاگرام چه کاربردی در ارائه خدمات مرجع دارد؟ و …

      حالا در بخش مبانی نظری باید به پرسشهای بالا پاسخ دهید. اول چیستی چرایی و چگونگی شبکه های اجتماعی در بافت کتابخانه های دانشگاهی را تبیین بفرمایید و بعد درباره روشهای استفاده از شبکه (های) مدنظر برای هر فعالیت کتابخانه بنویسید.

      برای چارچوب بندی درست پژوهش پیشنهاد میکنم این پست و این پست را مطالعه بفرمایید چون بدون چارچوب بندی صحیح پژوهشتان یک کار بی سرو ته میشود که نه کیفیت دارد نه به این زودیها تمام میشود.

  27. معصومه نظری می‌گوید

    باسلام ووقت بخیرخدمت خدمت شما خانم دکتر عزیز، ممنون ازاطلاعات مفید شما، من مقطع دکتری رشته زیست شناسی سلولی تکوین گیاهی هستم درحال نوشتن پروپوزال موضوعم مشخصه ولی اصلا نمیدونم چکارکنم اصلا بلد نیستم بنویسم روش کار ندارم توروخدا کمکم کنید.استادم بهم یه مقاله داد گفت برو بینم چکارمیکنی؟ ممنون میشم کمکم کنید.

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      وارد لینک زیر شوید و دو لایو اول را به دقت دنبال بفرمایید:
      https://maryamnazari.com/gr-roadmap

  28. فرهاد حسيني می‌گوید

    باسلام ووقت بخیرخدمت خدمت شما خانم دکتر عزیز، ممنون ازاطلاعات مفید شما، من مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت شهری هستم و موضوع پیان نامه من شناسای موانع مدیریتی برای راه اندازی شهرک سالمندان در شهر تهران است با توجه به اینکه این موضوع جدید است و کار نشده برای تعریف مدل تحقیق و مبانی نظری تحقیق دچار مشکل هستم خواهشمند م برای نوشت مدلتحقیق و کبانی نظری راهنمایی بفرمایید با تشکر

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      قبل از هر چیز باید مشخص کنید “شهرک سالمندان” چه نوع موسسه یا سازمانی به حساب می آید مثلا سازمان خدماتی
      بعد از آن باید درباره چگونگی راه اندازی سازمانهای خدماتی مطالعه بفرمایید و برای شروع باید در گوگل سرچ کنید نه در مقالات
      سپس به شکل تخصصی تر درباره چگونگی ایجاد خانه سالمندان و شرایط و ملزومات آن. باز به انگلیسی و در گوگل
      بعد از آن درباره نقش مدیر و مدیریت در ایجاد این مدل سازمانها مطالعه می فرمایید
      دانش موضوعی و دایره لغتتان که افزایش یافت اول چارچوب بندی کار را درست می کنید چون متوجه گستردگی کار می شوید و در نهایت با کلیدواژه های دقیق و چیزهایی که از منابع بالا فراگرفتید میروید سراغ سرچ در متون تخصصی و دیتابیسها.
      اما قبل از اینکارها پیشنهاد میکنم این پست را مطالعه بفرمایید

  29. مریم قیمتی می‌گوید

    خانم دکتر نظری عزیز سلام وقت به خیر
    من مقطع دکتری معماری هستم .موضوع رساله من : تبیین الگوی تعامل هویت و پایداری اقلیمی در معماری اقامتگاههای بومی گردشگری ( دشتیاری) است
    برای نوشتن مبانی نظری و بیان مسئله مشکل دارم و میخوام لطف کنید راهنمایی بفرمایید . مواردی که خودم نوشتم چندین بار ویرایش کردم . استاد راهنما متاسفانه خیلی کمک نمیکنند و دیر پاسخ می دهند . ممنونم از شما

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      برای شروع کار باید موضوع و مسئله پژوهشتان را طبق این آموزش مشخص بفرمایید
      برای فهم بهتر موضوع و مسئله این اموزش را مشاهده بفرمایید
      و طبق پروسه ای که در این لینک آمده اقدام نمایید
      پیشنهاد می کنم این آموزش و آموزش پایان نامه در این لینک را مشاهده بفرمایید
      در هر بخشی از پژوهش که چالش دارید نام آن بخش را به همراه نام “دکتر مریم نظری” گوگل بفرمایید توضیحات دقیقتر آمده

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.