چگونه یک کتابخانه کاربرمحور طراحی کنیم و برند شویم؟

کتابخانه کاربرمحور کتابخانه‌ای است که تمام اجزای آن یعنی خدمات، تجهیزات، منابع، فضا و معماری حول محور نیاز کاربر طراحی می‌شوند.

 

اولین و مهمترین قدم برای طراحی کتابخانه کاربرمحور این است که کاربر و نیازش را بشناسیم و بعد بتوانیم کتابخانه‌مان را طوری بازطراحی کنیم که با نیاز او سینک و لینک باشد.
برای اینکه در این زمینه عمل کنیم لازم است تا روندهای روز دنیا در این زمینه را بشناسیم تا هم بتوانیم کارهای ترندی و به روز انجام دهیم و هم بتوانیم در نیاز و سلیقه کاربر تغییر ایجاد کنیم.

 

حالا اگر بخواهیم این کار را طوری انجام دهیم که کاربر عاشق کتابخانه شود باید به او نشان دهیم:
  • میدانم خواسته‌ات چیست
  • و برای اینکه به این خواسته برسی به چه چیزهایی نیاز داری
تا اینجا در او اعتماد ایجاد کرده‌ایم یعنی او را به درجه دوست داشتن رسانده‌ایم
حالا اگر بخواهیم او را به یک عاشق وفادار تبدیل کنیم باید عملا کاری کنیم که او بتواند نیازش را تامین کنیم.
برای اینکار لازم است تا قبل از هر چیز
  • بلد باشیم چطور نیاز کاربر را بشناسیم و این نیاز بسیار فراتر از دانستن سن، جنسیت، تحصیلات، طبقه اجتماعی، لیست کتابهای امانت گرفته، رفتار سرچ و علائق اوست.
  • بعد از شناخت کاربر، باید داشته‌های خودمان به عنوان کتابدار، کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و … را بشناسیم که این داشته‌ها هم بسیار فراتر از کتاب، مجله، سالن مطالعه، خدمت مرجع و … هستند.
  • بعد از شناخت این دو باید بدانیم چطور داشته‌هایمان را به نیاز کاربر بازآفرینی و عرضه کنیم که سریع با آن ارتباط بگیرد که این هم فراتر از برد تازه‌های کتاب، یا اطلاع‌رسانی مراسم و مناسبتهای کتابخانه در شبکه‌های اجتماعی است.
  • و در تمام این پروسه باید آماده باشیم برای یادگیری چیزهایی که ما را برای عالی عمل کردن در این سفر توانمند می‌کنند.
در پکیج کاربر عاشق کتابخانه قدم به قدم و نکته به نکته انجام این کارها را با درنظرگرفتن شرایط و محدودیتهای کتابخانه‌ها، از نظر بودجه، جمایت، دانش و مهارتهای کتابدار و … دریافت می‌کنید.
به طور مشخص در این پکیج آموزشی با آموزشهای بسیار ساده و عملی به شما نشان میدهم:
  • چطور کتابخانه خود را طراحی کنید که کاربر عاشق آن شود و چطور اینکار را انجام دهید که بتوانید برای کتابخانه‌تان حمایتهای مالی و معنوی جذب کنید آن هم در نقش لیدر و عزت‌مندانه؟
  • در کنار آموزشهای گام به گام، مثالهای عملی و بسیار خلاقانه‌ای به شما نشان میدهم برای ایده گرفتن و اجرای آموزشهای این پکیج فوق العاده ارزشمند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.