چگونه کاربر را عاشق کتابخانه کنیم؟

اولین و مهمترین قدم برای عاشق کردن کاربر این است که به او نشان دهیم

  • میدانیم خواسته‌ات چیست
  • و برای اینکه به این خواسته برسی به چه چیزهایی نیاز داری
  • تا اینجا در او اعتماد ایجاد کرده‌ایم یعنی او را به درجه دوست داشتن رسانده‌ایم
  • حالا اگر بخواهیم او را به یک عاشق وفادار تبدیل کنیم باید عملا کاری کنیم که او بتواند نیازش را تامین کنیم.

برای اینکار لازم است تا قبل از هر چیز

  • بلد باشیم چطور نیاز کاربر را بشناسیم و این نیاز بسیار فراتر از دانستن سن، جنسیت، تحصیلات، طبقه اجتماعی، لیست کتابهای امانت گرفته، رفتار سرچ و علائق اوست.
  • بعد از شناخت کاربر، باید داشته‌های خودمان به عنوان کتابدار، کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و … را بشناسیم که این داشته‌ها هم بسیار فراتر از کتاب، مجله، سالن مطالعه، خدمت مرجع و … هستند.
  • بعد از شناخت این دو باید بدانیم چطور داشته‌هایمان را به نیاز کاربر بازآفرینی و عرضه کنیم که سریع با آن ارتباط بگیرد که این هم فراتر از برد تازه‌های کتاب، یا اطلاع‌رسانی مراسم و مناسبتهای کتابخانه در شبکه‌های اجتماعی است.
  • و در تمام این پروسه باید آماده باشیم برای یادگیری چیزهایی که ما را برای عالی عمل کردن در این سفر توانمند می‌کنند.

در پکیج کتابدار پژوهشگر حرفه‌ای و پکیج کاربر عاشق کتابخانه قدم به قدم و نکته به نکته انجام این کارها را با درنظرگرفتن شرایط و محدودیتهای کتابخانه‌ها، از نظر بودجه، جمایت، دانش و مهارتهای کتابدار و … آموزش داده‌ام.

8 دیدگاه‌
  1. عبدالحسین فرج پهلو می‌گوید

    سلام خانم دکتر
    حالتون خوبه؟ خوشحالم که از این طریق خبری از شما دریافت کردم. خیلی خوشحال میشم که انشاءالله در اهواز ببینمتون.
    و بازهم خوشحالم که می بینم قراره کارگاهی رو در روزهای همایش اداره کنی.
    به امید دیدار.

    1. مريم نظري می‌گوید

      سلام استاد، خوبم ممنون از محبت شما. من هم مشتاق دیدار شما و همه اساتید خوبم در اهواز هستم. اوقات خوش و به امید دیدار 🙂

  2. مینا پویان فر می‌گوید

    سرکار خانم دکتر نظری
    سلام
    بسیار خوشوقتم از آشنای با شما، بنده کارشناس ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی می باشم ضمن اینکه موضوع همایش بسیار جذاب به نظر می رسد خوشحال خواهم شد که انشاالله در این همایش شرکت کنم و از نزدیک با شما آشنا شوم.
    به امید دیدار

    1. مريم نظري می‌گوید

      سپاس از پیام شما و به امید دیدار شما 🙂

  3. سکینه خاتون مهدوی می‌گوید

    استاد گرامی و ارجمند سرکار خانم نظری

    با سلام و عرض ادب و احترام
    نظر بنده در خصوص کارگاه های استان خوزستان به شرح ذیل می باشد:

    ۱- یاد گرفتم که گاهی بسیار سطحی به مراجعه کننده هایمان نگاه می کنیم و این باعث عدم ارائه مناسب نیاز مخاطب می گردد و حتی گاهی او را آشفته تر می سازد.
    ۲- یاد گرفتم که باید دیدگاه و نگرش خود را از کتابخانه محوری به کاربر محوری تغییر دهیم تا در ارائه خدمات موفق تر عمل نماییم.
    ۳- یاد گرفتم اصل اول در یافتن جایگاه و دیده شدن در جامعه بینش خودمان است و تا تفکر خودمان از موقعیت، شرایط و نوع خدماتی که ارائه می دهیم تغییر ندهیم، نمی توانیم به آنچه می‌خواهیم برسیم.
    ۴- یاد گرفتم همیشه به دنبال چالشهای منفی نباشیم چرا که گاهی چالشهای مثبت بهتر می توانند هدایت کننده و نشان دهنده چگونگی راه برای دستیابی به هدف باشند. موفق ها را نشانه بگیریم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم و بر اساس آنچه که به دست آوردیم روش مناسبی را تدوین نماییم.
    ۵- یاد گرفتم در ذهنمان همیشه در ارتباط با کاربر مسئله سازی کنیم و بعد بر اساس آن مسئله به دنبال ارائه خدمات و راه حل باشیم.
    ۶- یاد گرفتم که باید چرایی داشته باشیم و اصل چرایی را برای خودمان تفسیر نماییم: به عبارتی از کجا آمده ایم، آمدنمان برای چیست و به کجا می خواهیم برویم. فلسفه و چرایی برای خودمان داشته باشیم چرا که در پیشبرد اهدافمان این یک اصل است.
    ۷- و اما آخرین نکته اینکه کارگاه های شما در همایش استان خوزستان بسیار در جو صمیمانه و دوستانه برگزار شد و این حس نزدیکی به استاد امر یادگیری را تسهیل می نماید و نوع هدایت کلاس توسط جنابعالی بسیار لذت بخش بوده است.

    از آشنایی با جنابعالی بسیار مسرور شدم و امیدوارم که بزودی مجددا شما را ملاقات نمایم.
    امید وارم همیشه آسمان دلتان آبی، کلبه ی چشم تان لبریز از شادی و دیوار لبانتان پر از نسترن های لبخند باشد.

    شاگرد کوچکتان – سکینه خاتون مهدوی – مازندران، بهشهر

    1. مريم نظري می‌گوید

      سلام و سپاس از بازخورد ارزشمند شما. من هم از آشنایی با شما خوشحال شدم و خیلی خوشحالم کارگاه‌ها را مفید یافتید. امید که بتوانید با این آموزه‌ها کاربران وفادار و مبلغ بیشتری را جذب کتابخانه کنید و تجربه‌های ارزشمند خود را با همتایانتان به اشتراک بگذارید و از این طریق به ارتقای کیفیت زندگی کمک نمایید.
      برایتان بهترینها را آرزو می‌کنم 🙂

  4. mokhtari می‌گوید

    در شرکت چند سال پیش به عنوان مسئول کمک کردم که کتابخانه ای در شرکت ایجاد شود مدتی رونق داشت . چند سالی من دور بودم حلا برگشتم ولی کتابخانه در شرف تعطیلی است من دارم مقاومت می کنم . یکی از دلایل , اینترنت وکتابخانه مجازی است . لطفا” بفرمایید راه حل حفظ و شکوفا نمودن کتابخانه فیزیکی چیست؟

    1. مريم نظري می‌گوید

      ابتدا در مورد نیازها، مسائل و دغدغه‌ها و آرمان‌های کاربران کتابخانه‌تان مطالعه‌ای انجام دهید و پس از شناسایی بافتی این موارد، خدمات و منابع کتابخانه‌تان را حول محور این نیازها و با هدف پاسخ به مسائل و دغدغه‌های آنها طراحی و معرفی نمایید. اگر مایلید در این زمینه اصولی کار کنید پیشنهاد می‌کنم در کارگاه پژوهش مولد شرکت بفرمایید.

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.