بازخورد شرکت‌کنندگان در دوره‌ جامع کیمیاگران پژوهش

بازخورد خانم آمنه انصاری؛ دانشجوی ارشد علم اطلاعات
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع کیمیاگران پژوهش (دور دوم)

 

بدون اغراق دوره کیمیاگری پژوهش بهترین دوره آموزشی بود که در دوران کارشناسی ارشد در آن شرکت کردم. در این دوره مقاله خواندن و لذت بردن از عمیق خواندن آثار دیگران را از شما آموختم، مهارتی که متاسفانه در هیچ کارگاهی به افراد آموزش داده نمی‌شود!!!

من در حالی در این دوره شرکت کردم که کاملا به بن بست فکری در مورد اینکه چگونه باید پژوهشم را انجام دهم رسیده بودم،

پاسخ به سه سوال معروف شما “چی بپرسم؟ چه جوری بپرسم؟ و از کی بپرسم؟” به معنای واقعی کلمه من را از این بن‌بست نجات داد و مرا به یک آرامش فکری در مورد پژوهش و روش انجام آن رساند.

مفاهیم موضوع، مسئله و روش در کلاس‌های روش تحقیق به کرات بیان شده‌اند اما به جرأت عرض می‌کنم اولین بار است که فهمیدم موضوع راه‌حلی است برای فهم و یا حل مسئله پژوهش و برای اولین بار با سه مفهوم چیستی، چرایی و چگونگی آشنا شدم.

  • آموختم دانش کاربردی چیست؟
  • وضعیت نامطلوب یعنی چه؟
  • چگونه باید نوآوری در پژوهشم را اثبات کنم؟
  • با مدل مفهومی پژوهش به درستی و کاملا متفاوت از کلاس‌های روش تحقیق آشنا شدم.
  • درحالی که همیشه دغدغه ترسیم مدل مفهومی پژوهش را داشتم، آموختم که الگوبرداری برخلاف عقیده غالب اشتباه نیست و حتی بسیار می‌تواند پیش‌برنده پژوهش باشد؛ البته الگوبرداری از برترین‌های جهان.
  • آموختم که بیان مسأله باید بعد از مرور عمیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش نوشته شود. نکته مهمی که تاکنون همیشه فکر می‌کردم از مسأله باید به مرور متون رسید!  و با اطمینان می گویم بسیاری از دانشجویان مانند من، این موضوع را کاملا برعکس متوجه شده‌اند و همیشه به همین شکل اشتباه شروع به انجام پژوهش کرده‌ایم.

در طول این دوره به آهان‌های جالبی رسیدم و در کنار شما از خواندن عمیق لذت بردم.

این دوره را به همه علاقه‌مندان به پژوهش اصولی و ماندگار توصیه می‌کنم و از تمامی زحمات شما بسیار سپاسگزارم.

 

 

————————————

بازخورد (ژورنال)‌ خانم رقیه معصوم‌پور؛ دانشجوی دکتری علم اطلاعات
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع کیمیاگران پژوهش (دور دوم)

 

به جرات می‌توانم قسم بخورم ۲۰ سال از بهترین دوران زندگی من در تحصیل گذشته است. از لیسانس تاکنون هشت سال تمام روش تحقیق‌های مختلف از مولفین مختلف را مطالعه کردم. نمرات دروس روش تحقیق من  باور کنید از  ۱۹ کمتر نمی‌شد در ارشد معدل  کل من بالای نوزده و نیم شده است و امتحان جامع دکترای دانشگاه را  با یاری خدا با موفقیت طی کردم …. ولی باور کنید بعد آشنایی سه ماهه  با خانم دکتر مریم نظری و شرکت در کلاس‌های کیمیاگران پژوهش به معنای واقعی لذت پژوهش را درک کرده‌ام.

خانم دکتر با دلسوزی بی حد و حصر که در نوع خود واقعا منحصر بفرد است لحظات بسیاری شیرینی از پژوهش برای من بوجود آورده‌اند.

امروز ۹ مهرماه ۹۷ با شرکت در کلاس کیمیاگران پژوهش واقعا تجربیات بسیار شیرینی داشتم…. برای مثال در هیچ کتابی شرح داده نمی‌شود که در یک تز مدل مفهومی پژوهش چگونه باید طراحی شود.

به تفاوت اصولی بین بیان مساله و اهمیت و ضرورت پرداخته نشده است. من به جرات امروز با یک لنز دیگر  روش تحقیق‌هایی که تاکنون خوانده بودم  را مطالعه می‌کنم. از خداوند متعال می‌خواهم بهترین‌ها را برای همه اساتید  عزیزم که بر گردن من حق استادی دارند به خصوص خانم دکتر مریم نظری عزیز  منظور دارد.

ششم دی ۹۷ آخرین جلسه دوره کیمیاگری پژوهش ما هم مثل همه چیزهای دیگر زندگی به پایان خوش خود رسید. من از تیر ۹۷ یعنی از منفی عنوان پرپوزال از خانم دکتر مریم نظری مشاوره گرفتم. شاید بهتر باشد بگویم خانم دکتر نظری انجل پژوهش من بودند هر چه بیشتر جلو می‌رفتم بیشتر از لحظات پژوهش لذت می‌بردم.

هدایت دکتر بود که توانستم به دانش بافتی اشراف کامل پیدا کنم. یادم هست در دوران ارشد اینکه یک روزی پایان‌نامه‌ام به پایان برسد برایم آرزوی محال بود. اما در دکترا واقعا حس کنجکاوی برای کشف مساله اینقدر برایم جذاب شده بود که همه مشکلات زندگی را برای من آسان می‌کرد.

متاسفانه از مهر ۹۷ امسال برادرم مبتلا به سرطان شد و من سخت درگیر بیماری و بیمارستان و شیمی درمانی شدم.هرگز دلسوزی های خانم دکتر نظری را فراموش نخواهم کرد. با چنان مدیریتی مرا به دنبال پژوهش کشاند. دلسوز‌ی‌هایش چیزی فراتر از حس استادی بود.

منش انسانی ایشان و دلسوزی و ایمان ایشان در لحظه لحظه زندگی من چون رودی روان بود مرا به جهت درست می‌کشاند. کارم به جایی رسیده بود وقتی از مشکلات فشار بیماری و بیمارداری کلافه می‌شدم به سمت پرپوزال می‌رفتم تا به آرامش برسم.

بازخوردی دیگر برای استاد عزیزتر از جانم خانم دکتر نظری

استاد دلسوز و همدل مهربانم هر چه بازخورد از کلاس این روزها بگویم و مطلب هم  بگذارم گویا اصلا چیزی نگفتم و هنوز حق مطلب را ادا نکردم. این روزها همیشه و هر لحظه بیاد شما هستم واقعا این روزها بیشترین صدایی که به گوش من می‌رسد صدای مهربان و دلسوز شماست. شاید ویس‌های کلاس را پنجاه  بار گوش کردم.  بدون اغراق حاضرم قسم بخورم حتی در حال آشپزی، بیمارداری. رانندگی، حتی استراحت….. بخدا از صدای گرم و مهربان و نفس خدایی شما هر بار چیزی جدیدی گرفتم.

هربار ویس کلاس را گوش می‌کنم …. برای من مثل داستان ابوعلی سینا شده که می‌گفت کتاب مابعدالطبیعه را خواندم خواندم متوجه نمی‌شدم. و صدقه‌ای دادم و در بازار وقتی …. شرح مابعدالطبیعه را خریدم پی به اسرار کتاب بردم. با شنیدن هر ویس کلاس شما آهان‌های جدید برایم باز می‌کند. من هرگز از زندگی علمی اینقدر لذت نبرده بودم. گویا این دنیایی شد برای من که خود از الطاف و معجزه حضرت حق بود.

دوستان و محققین عزیز اگر کارشناسی هستید و یا در آینده چشم‌انداز شما تحصیلات عالیه و  دکترا هست یا دانشجوی ارشد و دکترا هستید و هدف شما یادگیری پژوهش ناب و کاربردی است پیشنهاد می‌کنم در دوره‌های کیمیاگران پژوهش شرکت کنید یا اگر  در زمان و بودجه مشکل دارید وبینار کیمیاگری پژوهش خانم دکتر نظری را حتما گوش کنید.

—————————————————————

بازخورد خانم دکتر نرگس قاسمی‌نژاد؛ مدرس دانشگاه در رشته مدیریت 
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع کیمیاگران پژوهش (دور دوم)

 

قبل از شروع در این کلاس‌ها با توجه به حرفه‌ام دغدغه اصلی من بی کیفیتی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها و از همه بدتر عدم آگاهی و بی‌تفاوتی اساتید به این موضوع بود. هر چند در بحش کمی خیلی تلاش کردم  ولی از آنجایی که بنیان بخش کمی، بخش کیفی محسوب می‌شود، این تلاش‌ها حداقل خودم را راضی نمی‌کرد. زیرا وقتی پایه عمارتی اساسی ساخته نشده باشد. زیبایی ساختمان بی‌معناست‌. زیرا با کوچک‌ترین تزلزلی فرو می‌ریزد. واین حکایت بسیار دردآور بود.

کتاب‌ها و مقالات زیادی را مطالعه کردم، متاسفانه بعلت ناکارامد بودن بسیاری از این کتاب‌ها  مطلب قابل توجهی نصیبم نشد.تا اینکه ایمیلی از شما دریافت کردم که ناگفته نماند مدت‌ها به این ایمیلها توجهی نمی‌کردم. تا اینکه تصمیم گرفتم کتاب پژوهش مولد و ماندگار را خریداری کنم. بعد از خواندن کتاب احساس کردم گمشده خود را پیدا کردم و بلافاصله در این کلاس‌ها حضور یافتم.

امروز، با افتخار آموزه‌های این کلاس را با ذکر نام شما در تمامی کلاس‌هایم بازگو می‌کنم و حتی قصد دارم با اجازه شما  کلاس‌هایی برای کمک به دانشجویان در دانشگاه بر پا کنم. زیرا اعتقاد دارم اگر بتوانم  ۳۰ درصد از این مطالب ارزشمند را انتقال دهم رسالت خودم را تا حدودی ادا کرده‌ام واز طرفی این موصوع کمک کرد تا در بخش کمی نیز به نتایج بسیار ارزشمندی دست پیدا کنم.

استاد عزیز از همین جا دست شما را می‌بوسم و برای سلامتی شما دعا می کنم. شما پایه‌گذار پژوهش‌های خوب و ماندنی هستید وافتخار می‌کنم و امیدوارم  بتوانم  این فرصت را داشته باشم تا همواره در کنار شما و جامعه دانشگاهی مولد باشم. 

—————————————————–

بازخورد خانم شاهد رشیدی؛ دانشجوی دکتری علم اطلاعات
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع کیمیاگران پژوهش (دور دوم)

 

… دوره‌ای که با آموزش اصول کاربردی پژوهش، مسِ پروپوزال‌های ژورنالیستی را به طلای مقبول نوشتار دانشگاهی تبدیل می‌کند…

من افتخار حضور در دوره کیمیاگران پژوهش را همزمان با تحصیل در ترم هفتم دوره دکتری و پس از دفاع پروپوزال داشتم. محتوای این دوره در کنار تجربه و دانش ارزشمند سرکار خانم دکتر نظری در ساختارمند کردن، تدوین، اجرا، و مدیریت پژوهش و پژوهشگر، تحسین برانگیز بود.

ضمن اینکه معتقدم هر آن که با اشتیاق مباحث تدوین و اجرای پژوهش را برای مدتی دنبال کرده باشد، قدر دقت و نظم کاربردی ارزشمند موجود در محتوای دوره را خواهد دانست و می‌تواند آن را به مثابه استانداردی برای پذیرفته شدن در مجامع علمی بین‌المللی به کار گیرد.

مطلب دیگر آنکه دسترسی به اصولی برای اجرای پژوهش در مقاطع ارشد و دکتری که با مهلت زمانی محدود رو به رو هستند بسیار بسیار مغتنم است و این امکان که فرصت مطرح کردن سؤالات و گرفتن بازخورد مختص کار پژوهشی تک تک شرکت‌کنندگان مهیاست، در دوره جامع کیمیاگران پژوهش کم نظیر بود.

این دوره را به پژوهشگرانی که به دنبال یک شیوه نظامند علمی و دانشگاهی برای تدوین ایده و پژوهش هستند و تمامی دانشجویان جدی در امر پژوهش، به خصوص پس از انتخاب موضوع  یا شناسایی مسأله و پیش از نگارش پروپوزال و مقاله و طرح‌های پژوهشی، ضروری می دانم، و باور دارم بسیار بیشتر از آنچه انتظار دارند، خواهند آموخت.

——————————————————-

بازخورد خانم معصومه حکیمی؛ دانشحوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع پروپوزال ردنشدنی

 

من در اولین دوره کیمیاگران پژوهش با موضوع پروپوزال ردنشدنی در تابستان ۱۳۹۷ شرکت کردم و در شرایطی با این دوره آشنا شدم که به طور اتفاقی در جستجوی معنی مدل مفهومی بودم. پس از جستجو در گوگل، مطالب سایت ایرانداک و سامانه پژوهش‌کار را در این مورد مطالعه کردم و به نظرم آمد که در مورد گام به گام انجام پژوهش خیلی ساده و در عین حال متفاوت از همه منابعی که من تا به حال دیده بودم صحبت کرده و برای اولین بار مطالبی در مورد تحلیل موضوعی، روشی و بافتی دیدم. از اینجا با نام خانم دکتر مریم نظری که نویسنده مطالب پژوهش‌کار بودند و از سایت شخصی ایشان با محتوی دوره کیمیاگران پژوهش آشنا شدم درست یک روز قبل از شروع دوره و در این ثبت‌نام کردم.
اکنون پس از دفاع موفقیت‌آمیز و بدون چون و چرای پروپوزالم بسیار خوشحالم که در این دوره شرکت کردم و این موفقیت رو مدیون زحمات و پاسخگویی‌های خانم دکتر نظری هستم.
من تا پیش از این دوره تنها چیزی که از کلاس روش تحقیق در دانشگاه یاد گرفته بودم شرح انواع روش‌های تحقیق کیفی و کمی و گراندد تئوری و پیمایش بود که البته کاملا در حد تئوری بود. چون رشته من در کارشناسی ارشد فنی مهندسی بود از روش شبیه‌سازی استفاده کرده بودم و هیچ یک از این روش‌ها را در عمل آزمون نکرده‌ام.
پس از این دوره با تفاوت بین موضوع، مسئله و روش آشنا شدم. متوجه شدم برای یافتن مسئله پژوهش و شناسایی شکاف دانشی موجود چه مسیری را باید طی کنم و چگونه این شکاف دانشی را به تصویر بکشم و چگونه مرور ادبیات انجام دهم و پژوهش‌های پیشین را چگونه تحلیل و دسته بندی کنم (موضوعی، روشی و بافتی) که این مورد آخر بسیار مورد توجه و استقبال داوران من در جلسه دفاع پروپوزال قرار گرفت و عنوان کردند که تا به حال پروپوزالی به این کاملی و مرور ادبیاتی این چنین دقیق ندیده بودند.
در جلسه دفاع عملا من نیازی به توضیح دادن و صحبت کردن نداشتم چون همه قسمت‌ها دقیق در خود پروپوزال شرح داده شده بود، شروع به توضیح هر قسمت که می‌کردم داوران می‌گفتند خودمان از قبل خواندیم و نیازی به توضیح نیست و در نهایت تشکر کردند و با رضایت کامل پروپوزالم را امضا کردند.
من شرکت در دوره‌های کیمیاگران پژوهش را به تمام عزیزانی که در حال نگارش پروپوزال، مقاله یا پایان‌نامه هستند توصیه می‌کنم چون به تمام قول‌هایی که در ابتدای دوره داده می‌شود عمل می‌کند و علیرغم اینکه پرداخت هزینه دوره با توجه به شرایط اقتصادی این روزها برای من که شهریه دانشگاه آزاد دوره دکتری را هم هر ماهه پرداخت می‌کنم، سنگین بود اما در نهایت نتیجه‌ای که به دست آوردم بسیار رضایت‌بخش بود
و مهم‌تر اینکه همه فایل‌های متنی و صوتی و تدریس حضوری که در این دوره دریافت کردم، پاسخگویی و کوچینگ خانم دکتر نظری عالی بود و من احساس می‌کردم که در این شرایط پر استرس و سخت یک کسی همیشه همراهم است و در حالی که شاید استاد راهنما پاسخ برخی سوالات را ندهد، خانم دکتر با صبر حوصله پاسخ همه سوالاتم را می‌دادند.
خانم دکتری نظری دغدغه یادگیری دانشجویان‌شان را دارند و شاید چون من هشت سال سابقه تدریس در دانشگاه دارم، قدر و ارزش این کار را کاملا متوجه می شوم.
———————————————————
بازخورد خانم فاطمه سالکی؛ کارشناس ارشد علم اطلاعات
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع مقاله ردنشدنی

 

دوره‌هایی که خانم دکتر نظری برگزار می‌کنند دقیقا آن سوالاتی را جواب می‌ده که من تو ذهنم دارم. من همیشه علاقه‌مند پژوهش‌های کیفی بودم که متاسفانه در کشور ما زیاد مورد قبول اساتید نیست.

صحبت‌های استاد به من جرات داد تا کارم رو اجرایی کنم. مثلا اینکه من در نمونه‌های خارجی دیده بودم آنها با جامعه پژوهش کم  اما عمیق به نتیجه می‌رسند اما این از دید داوران ما زیاد جالب نبود. کلاس خانم دکتر نظری شیوه اینگونه ارائه را به من آموخت.

نمونه این دوره رو تا به حال در ایران ندیده بودم که استاد تا آخر کار با این حد دلسوزی با دانشجو همراه باشه و این مهمترین وجه تمایز این دوره با سایر دوره هاست. خانم دکتر نظری در کلاس هاشون نمونه کامل یاددهی یادگیری را ارائه می دهند.

به همه کسانی که احساس می کنند نمی‌توانند آنچه در ذهن دارند رو ارائه بدهند این دوره بسیار عالی رو توصیه می‌کنم. به همه کسانی که سردر گم شدند و نمی‌توانند توان واقعی علمی خودشون رو در مقاله پیاده کنند.

برخی از دستاورد آموخته‌های خانم فاطمه سالکی از کیمیاگری پژوهش 
مقاله اول –  مقاله دوم

بازخورد خانم آتنا؛ دانشجوی دکتری ادبیات (تمرکز بر ادبیات کودک)
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع پروپوزال ردنشدنی

 

 پنجره جدیدی برایم گشوده شد که متاسفانه در کلاس‌های دانشگاهی به ما نیاموخته بودند.

خانم دکتر برای من نعمتی بودند و هستند امیدوارم بعد از این فارغ بال‌تر در کلاس‌های ایشان حضور داشته باشم. خود شخصیت خانم دکتر نیز بی تاثیر نیست. در کل خیلی دوست داشتنی، فعال، پرتلاش و پرانگیزه هستند و از فوران این همه انرژی مبهوت خواهید شد.

من این دوره را به همه دانش پژوهان و دانشجویان و حتی دست اندرکاران برنامه‌های پژوهشی توصیه می‌کنم.

برنامه ها در کل بیشتر پراگماتیک و عملی هستند پس اگر با دست پر حاضر شوید مطمئنا موفق‌تر خواهید بود همان طور که در کلاس هم شاهد بودیم.


بازخورد خانم خدیجه مرادی؛ دانشجوی دکتری علم اطلاعات
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع پژوهش مولد و تاثیرگذار

 

سوالی که همیشه با من بود و در کلاس‌های درس کارشناسی ارشد و دکتری توسط بیشتر همکلاسی‌هایم به وفور پرسیده می‌شد و همچنان هم سوال می‌شود این است که چرا پژوهش‌های کشورهای دیگر با ما متفاوت است؟

نگاه اجمالی که می‌اندازید جامعه پژوهش آنها کوچکتر از جامعه انتخابی ماست و روش پژوهششان هم پیچیدگی‌های پژوهش‌های ما را ندارد اما در عمل کاربردی‌تر هستند، باعث توسعه می شوند و استناد به آنها هم زیاد است. بعد از شرکت در کلاسهای کیمیاگری پژوهش و آشنایی با سرکار خانم دکتر نظری عزیز پاسخ سوالهایم را دریافتم.

در دوره کیمیاگران پژوهش فهمیدم که ارزش پژوهش فقط داشتن عنوان عجیب و غریب، خیلی جدید بودن و مواردی از این قبیل که خیلی از دانشجویان به دنبالش هستند نیست. آنچه مهم است تلاشی است که برای فهم و حل یک مساله می‌شود. پژوهش هدفی دارد ان هم توسعه و کمک به رفاه بیشتر مردم است پس باید یک مساله واقعی را بشناسیم و به دنبال تولید دانش برای حل آن باشیم.

از بهترین‌هایی که در این دوره آموختم این است که یاد گرفتم:

  • چگونه متون اصلی پژوهش را انتخاب کنم،
  • آنها را چگونه بخوانم،
  • بر روی چه بخش‌هایی از متون بیشتر تمرکز کنم،
  • چگونه از متون خوانده شده و روش کار آنها الهام بگیرم،
  • چگونه مدل مفهومی متون مرتبط به کار خودم را تجزیه و تحلیل کنم،
  • کلی گویی نکنم،
  • به زبان جامعه هدفم سخن بگویم،
  • ساده بنوسیم اما در عین حال عمقی و موشکافانه تجزیه و تحلیل نمایم.

تفاوت دوره‌های کیمیاگران پژوهش با دیگر کارگاه ها، کتاب‌ها و کلاس‌های روش تحقیق این است که مفاهیم مطرح شده در دوره‌های کیمیاگران پژوهش، مفاهیمی نیستند که قبلا در کتاب‌ها و کلاس‌های روش تحقیق خوانده‌ یا شنیده‌اید. آموزه‌ها کاملا کاربردی و نو هستند. تعامل بین استاد و دانشجو در تمام طول کلاس برقرار است، مثال‌های مطرح شده کاملا براساس کارها (پایان‌نامه، رساله و مقاله یا پروپوزال) در دست بررسی دانشجویان است.

دانشجو از ابتدا یاد می‌گیرد:

  • چگونه منابع را جستجو کند
  • از چه کلیدواژه‌هایی استفاده نماید
  • چگونه کلیدواژه‌ها را خاص‌تر کند
  • منابع هسته پژوهشش را چگونه بشناسد
  • چگونه فصول مختلف پزوهش خود را ساختاربندی کند و آنها را ارائه نماید.

استاد دوره کیمیاگری پژوهش همیشه همانگونه که اعلام فرموده بودند در کنار دانشجو هستند و از هر راه ارتباطی چه در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و چه ایمیل و … مشتاقانه پاسخگویی سوالات شرکت‌کنندگان در دوره هستند. بازخوردهای کارهای دانشجویان را بسیار سریع بررسی می‌کنند و کمتر از چند ساعت در اختیار وی قرار می‌دهند.

بنده به همه اعم از:

  • دانشجویان محترم کارشناسی‌ارشد، دانشجویان دکتری، علاقمندان به پژوهشگری در زمینه‌های موضوعی مختلف،
  • اساتیدی که از روش‌های معمول روش تحقبق استفاده می‌کنند و به دنبال روش خلاقانه‌تر و موثرتری برای هدایت و مشاوره دانشجویان هستند؛
  • افرادی که به دنبال حل مساله و مشکلی در یک سازمان‌اند؛
  • و یا افرادی که می‌خواهند فاند و یا بورسیه ایی را به واسطه پژوهش خود از موسسه و کشور خاصی دریافت نمایند، شرکت در این کلاس‌ها را توصیه می‌کنم؛
  • آنهایی که مساله‌ایی دارند و سعی دارند تا پژوهشگر خلاقی باشند، برندسازی کنند و آینده خود را با پژوهششان بسازند توصیه می‌کنم که حتما در دوره‌های کیمیاگران پژوهش شرکت کنند.

این دوره‌ها علاوه بر دانش موضوعی و تخصصی خانم نظری (سواد اطلاعاتی)، حاصل تجربه‌های شخصی ایشان نیز هستند بنابراین کیفیت آموزش، سودمندی آن و تاثیری که در آینده فرد دارد در مقابل هزینه‌ایی که پرداخت می‌کنید بسیار بسیار ارزشمندتر است.

آشنایی با سرکار خانم نظری تجربه بسیار ارزشمندی برای من بود. از ایشان بابت برگزاری کلاس ها صمیمانه متشکرم.


بازخورد خانم معصومه کریمی؛ دانشجوی دکتری هنر
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع پژوهش مولد و تاثیرگذار

 

به دلیل تفاوت در شکل نگارش متون و یا تکثر و تفاوت منابع که بر اساس رویکردها و از چشم ­انداز رشته‌­های مختلفی نگارش شد‌ه‌اند، غوطه‌وری در منابع روش ­تحقیق در کنار مزیت­‌های ارزشمندی که دارد، می‌­تواند به نوعی سردرگرمی در رابطه با تعریف برخی مفاهیم و نیز کارکرد آنها منجر شود.

در دورۀ کیمیاگری پژوهش بسیاری از این ابهامات با بیانی بسیار کاربردی برای من روشن شد:

منظور از مدل مفهومی، مبانی نظری پژوهش، چیستی پیشینۀ تحقیق و چگونگی نگارش آن، ارتباط آن با سایر بخش­‌های پژوهش، چگونگی ارائۀ یافته­‌ها در هر مرحله از کار پژوهشی، و به تبع آن تعریف ماهیتی مستقل برای هر بخش از کار که هم در مرحلۀ سمینارها و گزارش­ها و هم برای استخراج مقاله بسیار مفید بود.

با چیزهایی که در این دوره آموختم توانستم برای ارائۀ سمینارم در وهلۀ نخست، به ارزش‌­های کارم پی ببرم و در وهلۀ دوم، بیش از آن که برای این جلسه در پی ارتقا سطح دانش شناختی‌­ام باشم بر شیوۀ ارائه، تعیین موضع علمی‌ام و معرفی خودم در ابتدای سمینار و تعریف سمینار به عنوان یک پژوهش مستقل و نه تکه‌ه­ای جدامانده از یک کار پژوهشی تمرکز کنم که با به کارگیری این موارد و نکات بسیار ظریفی که از خانم دکتر نظری یاد گرفتم، توانستم ارائۀ بسیار موفق و بسیار متفاوت با جلسۀ دفاع از پروپوزالم داشته باشم.

همۀ ما به ویژه دانشجویان دکتری یا پژوهشگرانی که سالها درگیر پروژ­ه­‌های پژوهشی هستند، پس از مدتی دچار نوعی فرسودگی و رخوت و خستگی می­‌شویم. از نظر من یکی از دلایل اصلی­‌اش این است که بسیار کم­تر از آنچه که انجام می­‌دهیم دریافت می­‌کنیم.

دورۀ کیمیاگری پژوهش به من کمک کرد از این رخوت خارج شوم. این دوره مسیرهای بسیار زیادی را برای پیشرفت در مسیر پژوهشم برایم تعریف کرد که پیش از آن برایم حتی خارج از حد تصور بود. این امر باعث شد که جذابیت‌­های ذاتی کار پژوهشی دوباره و صدچندان برای من احیا شود. همچنین انگیزه­ای مضاعف برای بهره‌­گیری از قابلیت­‌های کارم، که پیش از این خود بر آن واقف نبودم، در من ایجاد کرد.

حدود چهار سال است که در دانشگاه هنر دبیر انجمن و مسئول برگزاری ورکشاپ­‌ها و نشست‌های مختلف هستم. با توجه به این پیشینه تفاوت این دوره را به وضوح با تمامی دوره­‌های قبل حس کردم. علاوه بر شخصیت منحصر به فرد و سرشار از انرژی و شور زندگی خانم دکتر نظری، و علاوه بر تمامی مهارت­‌ها و شناختی که در رابطه با ابعاد مختلف پژوهش در این دوره کسب کردم،

یک تفاوت بسیار بنیادین که این دوره را در سطحی عمیقاً متفاوت قرار می‌دهد، این است که هدف غایی از کیمیاگری پژوهش دفاع از یک پایان‌نامه یا یک طرح پژوهشی خوب نیست، بلکه فرد را به چشم‌اندازی بسیار وسیع­‌تر برای کل زندگی مجهز می­‌کند.  یکی از دغدغه­‌های اصلی من پیش از این دوره این بود که (به اشتباه تصور می­‌کردم) باید مسیر علمی و پژوهشی زندگیم را از مسیر کسب درآمد سوا کنم، چرا که راهی برای کسب درآمد از دانشم نمی­‌دانستم، دورۀ کیمیاگری پژوهش در وهلۀ اول سبب شد تا به دانسته­‌هایم آگاه شوم، که از قضا تعدادشان کم هم نبود! و در وهلۀ دوم آموختم که چگونه از طریق دستاوردهای علمی و پژوهشی که نتیجۀ سالها تلاش، هزینه و زمان من بود برای بهبود کیفیت زندگیم استفاده کنم. و این آموزش نه در سطح تئوری بلکه به شیوه­ای کاملاً کاربردی به من کمک کرد تا بتوانم از طریق یک فعالیت بسیار حرفه‌ای و لذت‌بخش که دقیقاً مرتبط با رشتۀ تحصیلی­‌ام است، برنامه‌­ای برای کسب درآمد و تعریف پروژه‌­های جدید طراحی کنم.

از این رو، علاوه بر حس رضایتمندی عمیقی که از این دوره دارم، باید به استاد نظری برای گزینش شایستۀ نام «کیمیاگری» تبریک بگویم،

چرا که درس­‌گفتارهای استاد در این دوره به معنی واقعی کلمه هم پژوهش و هم شخصیت پژوهشگر را  با یک تحول اساسی، قیمتی و جذاب می­‌کنند.

به نظر من هر کسی که قرار هست پژوهش را بیاموزد و وارد این وادی شود دیر یا زود به آموزه‌­های این دوره نیاز خواهد داشت، اما برای این که بتوان به صورت بهینه از این درس­‌گفتارها بهره برد، بهتر آن است که پس از حداقل دو یا سه تجربۀ جدی پژوهش در این دوره­‌ها شرکت کنید، تا بتوانید ارزش آموزش‌­ها که حاصل زحمات چندین و چند سالۀ خانم دکتر نظری هستند را درک و از آنها استفاده کنید.

تا کسی وارد به کار پژوهشی نباشد، چالشی برایش مطرح نیست که راهکارها شگفت‌­زده‌­اش کنند. از این رو، من بیش از همه این دوره را به دانشجویان کارشناسی ارشد، در زمان نگارش پروپوزال و پس از آن، پایان­‌نامه و مقاله، دانشجویان دکتری در همین سه مرحله، دوستانی که مقاله‌­ای نوشته‌­اند اما نمی‌­توانند از نشریه‌­ها پذیرش بگیرند، افرادی که در مرحله‌­ای از کارشان متوقف شده‌­اند و نمی‌دانند چه کنند، شرکت دوره‌های کیمیاگران پژوهش را به شدت توصیه می­‌کنم.

و البته پیشنهادم این است که برای این که چیزی را از دست ندهید، حتما برای این کلاس و انجام تمرینات آن زمان بگذارید، حتی اگر می­‌توانید در دوره‌­ای که در این کلاس‌ها شرکت می­‌کنید، آن را جدی­‌ترین کار زندگی­تان تلقی کنید.

کلاس‌های خانم دکتر نظری به گونه­‌ای هست که اگر یک لحظه چشمتان را ببندید حتما یک راه برای ارتقا سطح پژوهش و یا یک راهکار برای حل یک معضل را از دست داده‌اید‌!! و اگر هوشیار باشید هر نکته‌­ای که در این کلاس مطرح می­‌شود می­‌تواند دقیق و تضمینی یکی از مسائل شما را حل کند! چون اینها راهکارهای تئوری و فضایی برخاسته از ذهن و تصورات یک تئوریسین نیستند، بلکه راهکارهایی کاملاً آزموده شده‌‌اند.

هر روز خدا رو شکر می‌کنم که با شما آشنا شدم خانم دکتر عزیز، بدون اغراق : )


بازخورد یکی از شرکت‌کنندگان در دوره جامع مقاله ردنشدنی
از اساتید دانشگاه که مایل نبودند نامشان درج شود

از روحیه خستگی ناپذیر خانم دکتر نظری درس انگیزه  و پشتکار آموختم.

از رویکرد پژوهشی ایشان درس عمیق‌خوانی و  ژرف‌نگری آموختم.

آموختم که برای خوب پژوهیدن باید تلاش شبانه‌روزی کرد و در این راه هیچ وقت خسته نشد.

این دوره را به دانشجویان، اساتید و پژوهشگرانی که به دنبال آموختن واقعی پژوهش هستند توصیه می‌کنم.

 


بازخورد خانم دکتر نصری؛ پژوهشگر و مدرس سیاستگذاری برای عموم 
از شرکت‌کنندگان در دورههای جامع پروپوزال ردنشدنی و مقاله ردنشدنی

 

با شرکت در دوره‌های جامع کیمیاگران پژوهش علاوه بر کسب دانش جدید درباره خواندن پرسش‌مبنا (به گونه‌ای که بتوان با خواندن متون علمی پرسشی را پاسخ داد)، خوب نوشتن و جستجوی صحیح را هم آموختم.

این دوره به من کمک کرد تا تفاوت زیاد نوشتن با مفید نوشتن و مولد نوشتن را بیاموزم. از دستاوردهای مهم این دوره انگیزه ارسال پروپوزال برای دریافت فاند و پذیرش موفق آن بود.

تا قبل از دوره به دنبال جمع‌آوری دیتا زیاد برای نوشتن پروپزال و مقاله بودم. اگرچه تا قبل از شرکت در دوره نیز موفق به چاپ مقالاتی  شده بودم

اما الان پس از شرکت در دوره‌های کیمیاگران پژوهش با یک بازبینی تفاوت دانسته‌های خود را کاملا احساس می‌کنم. می‌توانم به داوری و قضاوت علمی آثار خود بپردازم و بر غنای آنها بیفزایم. در این دوره تفاوت اصلی میان مساله و مفروضات ذهنی را درک کردم.

تا قبل از شرکت در کلاس‌های درس کیمیاگران پژوهش احساس می‌کردم این دوره نمی‌تواند به من کمکی کند اما

با اصرار یکی از دوستانم که نتیجه مثبتی از آموزش‌ها و مشاوره‌های خانم دکتر نظری گرفته بود در این دوره‌ها شرکت کردم و الان بی‌نهایت از ایشان سپاسگزارم که مشوق من برای شرکت در این دوره بود. پژوهش من پس از شرکت در این دوره به گونه‌ای ساخت یافته و منسجم در پی پاسخ به یک مساله است.

قبلا در در دوره‌های آموزشی شرکت کرده بودم اما به دلیل زمان کوتاه یک روزه این دوره‌ها و نبود ارتباط با استاد پس از کلاس، بازخورد مثبتی دریافت نمی‌کردم.  این تجربه ناخوشایند یک عامل بازدارنده برای شرکت در دوره کیمیاگران شده بود که بر خلاف تصور اشتباهم بسیار دوره خوب و پر از موهبت برای من بود زیرا افزون بر اینکه بر آموخته‌هایم افزود، انگیزه من برای  پزوهش را دو چندان کرد.

به تمامی کسانی که به دنبال نوشتن رساله، طرح پژوهشی، مقاله، هستند و یا اساتیدی که راهنمایی یا مشاوره پایان‌نامه دانشجویان را در دست دارند، شرکت در این دوره توصیه می‌کنم.


بازخورد خانم دکتر نسترن پورصالحی؛ پژوهشگر و مدرس سواد اطلاعاتی در بافت مدارس
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع مقاله ردنشدنی و از دریافت‌کنندگان خدمات مشاوره و کوچینگ پژوهش 

از آموزش‌ها و کوچینگ‌های خانم دکتر نظری وقت گذاشتن برای خواندن و آموختن اصولی از متون را یاد گرفتم، چرا که ممکن است پاسخ سوال من در نوشته‌های گذشته باشد و زحمات زیادی برای دوباره‌کاری صرف شود. قبلا فکر می‌کردم خواندن پیشینه‌ها حالت فرمالیته دارند و به هیچ کار نمی‌آیند اما بعدا کاملا نظرم تغییر کرد.

اوایل کاملا به فکر کپی‌برداری از روش یک پژوهش و … می‌افتادم اما کم کم یاد گرفتم چطور به صورت اخلاقی از پیشینه‌های مختلف بهره موردنظر خودم را ببرم. در واقع آنچه ما را در یک زمینه داناتر می‌کند همین خواندن تحلیلی پیشینه‌هاست:

  • توانایی ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف هر کدام
  • توانایی نوشتن تحلیلی و درک تحلیلی پیشینه‌ها
  • نحوه الگوبرداری از مقالات مرتبط

الگوی مناسبی از یک پژوهش با کیفیت در ذهنم جای گرفته است که به سهولت می‌توانم مقالاتی که برای داوری ارسال می‌شود را تحلیل کنم و نظرات دقیقی برای بهبودشان ارائه کنم.

وسواس علمی بیشتری پیدا کرده‌ام و تلاش می‌کنم برای شروع یک پژوهش، یک مساله واقعی و با کیفیت پیدا کنم که ارزش صرف وقت و عمرم را داشته باشد. چرا که اگر هدف مطلوبی وجود نداشته باشد هر چه قدر برای آن وقت صرف کنیم، بی‌فایده و بی‌ثمر است.

  • نوع نگاه من به سواد اطلاعاتی متاثر از نظر نگاه خانم دکتر نظری شده و وسعت یافته است.
  • درک ماهیت پژوهش کیفی، روش‌های تحلیل متون برای پژوهش کیفی و …
  • درک روش پژوهش مطالعه موردی و وسعتی که می‌تواند پیدا کند
  • نحوه ترسیم مدل مفهومی و تاثیر آن در کیفیت و خروجی پژوهش‌های کمی و کیفی
  • توانایی تعامل موثر با جامعه پژوهش و درک بافت
  • توانایی شناسایی برخی عوامل بافتی در فرایند پژوهش

از دیگر آموخته‌های من از آموزش‌ها و جلسات مشاوره و کوچینگ خانم دکتر نظری است.


بازخورد خانم شهناز جاودانی؛ کارشناس ارشد علم اطلاعات
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع پژوهش مولد و تاثیرگذار 

 

قبل از شرکت در دوره‌های پژوهش مولد و کیمیاگری پژوهش، با وجودی که چندین مقاله از پایان نامه‌ام در ژورنال‌های ایرانی و خارجی معتبر به چاپ رسیده بود و در حال حاضر مشغول نوشتن کتابی برگرفته از پایان نامه‌ام هستم، اما مسیر پژوهش برایم ناشناخته بود.  این عدم شناخت در حوزه پژوهش، در من ایجاد استرس می‌کرد و همیشه این سوال برایم مطرح می‌شد، چرا با وجود شرکت در کلاس‌ها و گارگاه‌های مختلف پژوهشی همچنان در نوشتن متون و مقالات علمی دچار سردرگمی هستم؟

همیشه احساس می‌کردم که تکه‌ای از پازل پژوهشیم را نمی‌توانم کامل کنم و همواره در جستجوی یک فرصت طلایی بودم برای تکمیل تکه‌ی گمشده این پازل.

اکنون به یاری خداوند و زحمات و دقت نظر استادم سرکارخانم دکتر مریم نظری، در زمینه پژوهش به شناخت چشمگیری دست یافتم و از نکات طلایی که در این دوره آموختم به موارد اندکی از آنها اشاره می‌کنم:

  • مقالات را علمی نقد و بررسی نمایم،
  • با دید منتقدانه بنویسم،
  •  با چه لنزی موضوع پژوهشیم را رصد نمایم،
  • اجزای و ویژگی پژوهش کاربردی را حرفه‌ای بیاموزم،
  • در باره متون روش‌شناسی شناخت جامعی برایم فراهم شد،
  • شیوه مفید و مختصر نوشتن در پژوهش را آموختم،
  • آموختم که متون علمی باید ساختارشان چگونه باشد،
  • نوآوری در پژوهش چه تعریف و ابعادی دارد،
  • در هر مرحله چگونه بنویسم،
  • متون مرتبط و غیر مرتبط و کم مرتبط برای یک مسئله خاص پژوهشی کدامند،
  • ابعاد مسئله مورد پژوهشم را شناختم و بسیاری از موارد مثبت و تاثیرگذار دیگر، که با شرکت در این کلاس‌ها  در مسیر فعالیت‌های پژوهشی برایم بسیار راه گشا بودند.

شرکت در دوره کیمیاگران پژوهش توام با آموزش‌های گام به گام و کاربردی، تصویر ذهنی مثبت و روشنی در باره مسائل و اجزای پژوهش در من ایجاد کرد.

بدون اغراق شرکت در دوره کیمیاگران پژوهش سبب بهبود و سلامت حال از هم گسیخته پژوهشیم شد و خوشحالم که می‌توانم ساده، علمی و اصولی بنویسم.  شرکت در دوره‌ پژوهش مولد برایم حس و تجربه خوبی بود و توانستم قصه‌ی پژوهشم را با نتیجه‌ای عالی به پایان برسانم.


بازخورد خانم سمانه عارفی‌مهر؛ کارشناس ارشد علم اطلاعات  
از شرکت‌کنندگان در دوره جامع پروپوزال ردنشدنی 

 

اولین چیزی که من در کلاس خانم دکتر یاد گرفتم این بود که همه موضوعات ارزشمند هستند و موضوع تکراری نداریم. یعنی می‌توان یک موضوع را در بافتی جدید و یا با روشی جدید مطالعه کرد و آن را طوری طراحی نمود که دانش کاربردی تولید کند.

از دیگر آموخته‌هایم می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

  •  تفاوت بین موضوع و مسئله
  •  استفاده از تکنیک ۳چ  برای معرفی موضوع و بیان مسئله
  • تفاوت بخش پیشینه پژوهش و مبانی نظری
  • چند و چون مدل مفهومی پژوهش و نکات کلیدی برای ساخت آن
  • مراحل دستیابی به دانش موضوعی  که باعث شد آن چهره ترسناک از کار پژوهشی که به خاطر آموزش‌های نادرست در دانشگاه‌ها ساخته شده بود، از بین برود
  • این تفکر را ایجاد کردند که چطور از طریق پژوهشم و آموخته‌هایم کار ایجاد کنم و درآمدزایی داشته باشم
  • روش نامه‌نگاری و مراوده علمی؛ اینکه چطور به شیوه درست می‌توان با نویسندگان مراوده کرد و به صورت اخلاقی به آثار تمام‌متن آنها دست یافت.

خانم دکتر نظری فردی بسیار دلسوز، دارای انگیزه بالا و انرژی مثبت واقعی نه فقط در کلام، و صمیمی هستند که باعث می‌شد در کلاس احساس راحتی داشت و به راحتی هر ایده‌ای که به ذهن می‌رسید را مطرح کرد و ایشان استقبال می کردند و بسیار شنونده بودند  که این ویژگی به نظرم برای یک مدرس مهم است.

ایشان بسیار متعهد درقبال کارشان هستند به طوری که اگر پیامی را خدمتشان ارسال می‌کردیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ می‌دادند و تا وقتی که به درک درستی از محتوا نمی‌رسیدیم و به قول خودشان به آهان نمی‌رسیدیم دست‌بردار نبودند.

از دیگر ویژگی‌های مهمشان داشتن ذهن تحلیل‌گر بود که تمام سعی‌شان بر این بود که این ویژگی را نیز در دانشجویان هم ایجاد کنند و دانش تولیدی دانش کاربردی باشد و این ویژگی را در طراحی کاربرگه‌ها و تکنیک‌های آموزشی‌شان (مثل تکنیک ۳چ و…) می‌توان در‌یافت.

به حق خانم دکتر مسائل و چالش‌های واقعی دانشجویان و محققان ایرانی را بسیار عالی درک کرده‌اند و به همین دلیل آموزش‌های ایشان بسیار کاربردی و تاثیرگذار هستند.