بازخورد مدرسان سواد اطلاعاتی

 

بازخورد استفاده‌کنندگان از بسته جامع مدرسان سواد اطلاعاتی 

خانم دکتر پروین نجف‌پورمقدم – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

تعریف خانم دکتر نظری را قبلا از همکارانم شنیده بودم اما وقتی داشتم برای بروزرسانی اطلاعاتم در زمینه سواد اطلاعاتی سرچ میکردم با وب سایت و بسته آموزشی سواد اطلاعاتی ایشان آشنا شدم و بلافاصله خرید را انجام دادم البته نه این دوره‌ای که در حال حاضر وجود دارد بلکه نسخه قبلی را (دوره وبیناری). بعد از کمی یک ایمیل از ایشان دریافت کردم که این بسته در حال بروزرسانی است و من میتوانم یا پول بسته را پس بگیرم و یا تا آماده شدن بسته جدید صبر کنم. با توجه به شناختی که از ایشان داشتم راه دوم را پذیرفتم و الان از این انتخابم بسیار خوشحالم. تا زمان آماده شدن بسته ایشان خیلی دوستانه و صمیمی مرا در جریان تولد این بسته قرار دادند و همین بسته آموزشی (بسته جامع) باعث آشنایی بیشتر من با اخلاق پرمحبت و دلسوزانه ایشان گردید.

من مدرس درس سواد اطلاعاتی هستم، بلافاصله بعد از دریافت این بسته آموزشی محتویات آنرا از دید یک مدرس منتقد این درس بررسی کردم و خودم به شخصه از این بسته آموزشی درس‌ها آموختم. دید و نگرشم را به سواد اطلاعاتی تغییر داد و افق جدیدی به رویم گشود.

این بسته آموزشی بسیار کامل و جامع است و به جرات می‌توانم بگویم با دریافت این بسته برای رسیدن و تبدیل شدن به یک مدرس باسواد سواد اطلاعاتی همه چیز مهیاست و به چیز دیگری نیاز نیست.

نکات ظریف و ارزنده‌ای در هر درس نهفته است که شاید با سال‌ها تجربه‌اندوزی در این زمینه هم به دست نیاید. با تهیه این بسته آموزشی هم در زمان و هم در انرژی خود صرفه‌جویی کرده‌اید و برای رسیدن به سکوی موفقیت راه میانبر را برگزیده‌اید راهی که بدون آزمون و خطا شما را سریع دیدنی و خریدنی می‌کند.

 

دوره جامع مدرسان سواد اطلاعاتی اول بار در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ به صورت یک دوره وبیناری چهار جلسه‌ای برگزار شد.

بسته جامع مدرسان سواد اطلاعاتی براساس پرسش‌ها و بازخوردهای شرکت‌کنندگان در این دوره و با نگاهی جامع‌نگر، هم از نظر محتوایی و چینش مطالب و هم به لحاظ شیوه پشتیبانی و کمک به نتیجه گرفتن مخاطب، به طور کامل بازطراحی شده است. با در ذهن داشتن چالش‌هایی که مخاطب در هر مرحله از مخاطب‌شناسی، تا طراحی، تا ساخت و ارائه، و تا ارزیابی اثربخشی برنامه‌های سواد اطلاعاتی دارد، مواد پشتیبانی تهیه و در انتهای هر بخش آمده‌اند. محتوا و مواد پشتیبان بسته جامع مدرسان سواد اطلاعاتی و مینی بسته‌هایی که به زودی در بخش محصولات سایت درج خواهند شد به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا هر کس به فراخور نیاز و نوع مخاطبش بتواند به نتایج فوق‌العاده برسد. 

در اینجا بازخورد تعدادی از شرکت‌کنندگان در دوره وبیناری ارائه شده‌اند.

————————————————————–

بازخورد خانم زهرا بتولی، پژوهشگر و مدرس کارگاه‌های سواد اطلاعاتی

از شرکت‌کنندگان در دوره جامع وبیناری مدرسان سواد اطلاعاتی

مدیر پژوهش دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش­‌شناسی دانشگاه تهران، مدرس کارگاه‌های سواد اطلاعاتی در دانشگاه هستم.

در راستای انجام پایان‌نامه دکتری و شاید بهتر بگویم در راستای یک علاقه شخصیِ چندین ساله برای طراحی یک خودآموز آنلاین سواد اطلاعاتی برای دانشجویان، تصمیم به شرکت در این دوره ارزشمند گرفتم.

شرکت در این دوره، نوع نگاه من را به شیوه کسب اطلاع درباره نیازهای واقعی یک دانشجو در گام به گام انجام یک تکلیف کلاسی تغییر داد. استفاده از روش «بافتی مشارکتی» معرفی شده در این دوره، بسیار موثر، جذاب و نتیجه‌بخش بود.

استفاده از این روش به من کمک کرد تا در حد توانم سرفصلی موثر برای خودآموز سواد اطلاعاتی تدوین کنم. سرفصلی که پاسخگوی نیازهای یک دانشجو در مسیر انجام تحقیق کلاسی است.

این دوره مزایا و وجه تمایزهای بسیار داشت:

  • مطرح شدن نکات ارزشمند ابداعی استاد محترم که در هیچ منبع اطلاعاتی یا کارگاهی ارائه نمی‌شود
  • انرژی و اعتماد به نفس استاد محترم در موثر بودن شیوه تدریس و انتقال این حس خوب به مخاطب
  • عدم محدودیت زمانی و مکانی شرکت در دوره به علت نحوه برگزاری وبیناری آن
  • بررسی دقیق تکالیف انجام شده و ارائه راهنمایی‌های ارزشمند
  • همراه بودن و پاسخگو بودن استاد محترم در طول برگزاری دوره، حتی خارج از زمان کلاس
  • ارسال فایل سخنرانی و پاورپوینت جهت استفاده چندین باره
  • ارسال کاربرگه‌های طراحی شده متناسب با بحث هر جلسه
  • همراه بودن مطالب با مثال‌های مشخص و مرتبط

این دوره مناسب کسانی است که نیازمند توانمندسازی خود یا توانمندکردن دیگران در هر حوزه موضوعی هستند.

——————-

 

بازخورد خانم دکتر مریم صراف‌زاده، مدرس رشته علم اطلاعات 

از شرکت‌کنندگان در دوره جامع وبیناری مدرسان سواد اطلاعاتی

یک انگیزه‌ام از شرکت در این دوره این بود که برای تدریس درس سواد اطلاعاتی به دانشجویان کارشناسی توانمند بشوم. می‌خواستم اصول تدریس در دوره ‌های آموزش سواد اطلاعاتی را بدانم  که بتوانم به دانشجویانم منتقل کنم. البته فعلا این درس را ندارم ولی در آینده مطمئن هستم که بدردم خواهد خورد. انگیزه بعدی‌ام  علاقه‌ام  به مدرس دوره  و آموختن از وی بود.

شوقم به تدریس بیشتر شد. اشتیاقی که در صدای مدرس بود مرا هم به وجد آورد که با انرژی بیشتری تدریس کنم. دوم اینکه نگاهم به سواد اطلاعاتی از حد اطلاع‌یابی و دید صرفا مهارتی به آن فراتر رفت و به عنوان یک عنصر توانمندساز برایم مطرح شد.

ارتباط مستقیم و همیشگی مدرس با مخاطبان از ویژگی‌های بسیار خوب این دوره و وجه تمایز آن با سایر دوره های آموزشی بود.

این دوره را به همه کتابداران و آموزشگران توصیه می‌کنم. آموزش سواد اطلاعاتی از حوزه‌های مغفول در کشور ماست. حوزه‌ای که اتفاقا می‌تواند بسیار درآمدزا و بستر کارآفرینی باشد. در تئوری  و پژوهش از سواد اطلاعاتی زیاد صحبت می‌شود. گواه این ادعا پایان‌نامه‌های بسیار با این موضوع است. اما آنجا که سخن از آموزش سواد اطلاعاتی برای عموم جامعه می‌شود حرفی برای گفتن نداریم. کتابداران ما دانش و مهارت و اعتماد بنفس کافی برای برگزاری دوره ‌های آموزشی سواد اطلاعاتی را ندارند و لازم است در این دوره شرکت کنند.

——————————————-

بازخورد خانم فاطمه سالکی، پژوهشگر و مروج سواد اطلاعاتی برای کودکان

از شرکت‌کنندگان در دوره جامع وبیناری مدرسان سواد اطلاعاتی

موضوع مطالعاتی بنده سواد اطلاعاتی و کودکان پیش از دبستان است. با انگیزه طراحی یک دوره آموزشی برای کودکان در دوره جامع مدرسان سواد اطلاعاتی شرکت کردم.

به مدد آموزه‌های این دوره در حال نگارش بروشور و تکمیل دوره آموزشی‌ام هستم.

نکته خوبی که آموختم این بود که آنچه می‌دانستم را در چه قالبی ارایه بدهم.

محتوای دوره جامع مدرسان دانسته‌های مرا نظم داد و به بهتر شدن ارایه و مارکتینگ برنامه‌ام کمک کرد.

با تشکر از خانم دکتر نظری عزیز

——————————-

بازخورد خانم دکتر نسترن پورصالحی، پژوهشگر و مروج سواد اطلاعاتی در مدارس

از شرکت‌کنندگان در دوره جامع وبیناری مدرسان سواد اطلاعاتی

نسترن پورصالحی هستم، دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه تهران. سابقه ده سال کار در کتابخانه‌های آموزشگاهی دارم  و در زمینه توسعه برنامه‌های سواد اطلاعاتی در مدارس و پویاسازی کتابخانه‌های مدارس فعالیت می کنم.

نیاز به درک عمیق‌تر سواد اطلاعاتی، تقویت شیوه‌های جستجوی اطلاعات، آشنایی با تجربیات و نگاه خانم دکتر نظری به آموزش سواد اطلاعاتی از جمله انگیزه‌های من برای شرکت در این دوره بودند.

بخشی از دوره سواد اطلاعاتی برای معلمان را طراحی کرده بودم اما به روشنی مرز بین شیوه  آموزش سواد اطلاعاتی و ارائه محتوای به دست آمده مبتنی بر سواد اطلاعاتی را نمی شناختم.

این دوره به من کمک کرد از زاویه دید مخاطب چینش دوره‌ام را تنظیم نمایم. ترفندهایی که خانم دکتر برای جذب مخاطب آموزش دادند برایم الهام بخش بود. تسلط خانم دکتر نظری بر مباحث سواد اطلاعاتی و ارائه ترفندهای دقیق و ظریف آموزشی در این زمینه سرمایه‌های بی‌نظیری هستند برای یادگیری عمیق آموزش سواد اطلاعاتی.

این دوره را به کتابدارانی که نمی‌دانند چطور مخاطبان خود را به دوره‌های آموزشی بکشانند و به کسانی که می‌خواهند درباره چندوچون تنظیم و ارائه اثربخش محتوای آموزشی خود نکات و ترفندهای دست اول بیاموزند پیشنهاد می‌کنم.

—————————————————-

بازخورد خانم صدیقه جهان‌افروز، کارشناسی علم اطلاعات، علاقه‌مند به آموزش سواد اطلاعاتی 

از شرکت‌کنندگان در دوره جامع وبیناری مدرسان سواد اطلاعاتی

صدیقه جهان‌افروز هستم دانش‌آموخته کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه خلیج فارس. انگیزه‌ام از شرکت در دوره جامع مدرسان سواد اطلاعاتی طراحی یک نرم‌افزار سواد اطلاعاتی برای معلمان بود.

در این دوره درباره ملزومات این کار یعنی مخاطب‌شناسی و تولید محتوای مخاطب‌پسند، مطالب دست اولی آموختم. به طور مشخص تکنیک مصاحبه بافتی مشارکتی برای کشف نیازهای مخاطب و طراحی محتوای سواد اطلاعاتی را فراگرفتم.

بازخوردها و راهنمایی‌های بی دریغ مدرس مهم‌ترین وجه تمایز این دوره با دوره‌های دیگر بود و پیگیری‌های ایشان یادگیری را جذاب‌تر می‌کرد. همه جوانب را در نظر گرفته بودند و واقعا کمبودی در دوره احساس نمی‌شد.

این دوره را به افرادی که به دنبال مخاطب‌شناسی هستند یا با چالش شناخت نیازهای مخاطب دست و پنجه نرم می‌کنند و مایلند دوره‌های سواد اطلاعاتی مخاطب‌پسند طراحی کنند پیشنهاد می‌کنم.

 

می‌خواهم در آموزش سواد اطلاعاتی حرفه‌ای شوم!