چرا خودتوانمندسازی برای موفقیت شغلی یک ضرورت است؟

معمولا میان انتظارات بازار کار و تحصیلات دانشگاهی و  آموخته‌های ما فاصله زیادی وجود دارد.

به علاوه در هر حرفه و حوزه‌، همیشه تازه‌هایی برای آموختن وجود دارند که تنها از طریق خودروزآمدسازی و خودتوانمندسازی مستمر قابل فراگیری هستند.

با توجه به زیاد شدن تعداد فارغ‌تحصیلان دانشگاه‌ها و دارندگان مدارک تحصیلی – از دانشگاه‌های داخل و خارج کشور – تغییراتی در سلیقه و رفتار استخدامی سازمان‌ها رخ داده است.

پیش از هر چیز اغلب سازمان‌ها به دنبال افراد کاربلد هستند تا افرادی با مدارک تحصیلی بالا.

با توجه به اینکه دانشگاه‌ها عمولا آدم کاربلد تربیت نمی‌کنند برای بقای حرفه‌ای و – از آن مهم‌تر – لذت بردن از شغلی که در آن مشغول هستید یا قصد دارید مشغول به کار شوید لازم است تا راسا اقدام به خودتوانمندسازی کنید و خود را در حوزه موردنظر ورزیده و توانمند نمایید.

برای خودتوانمندسازی باید نقشه راهی روشن و جذاب داشته باشید که بتوانید بدون بیراهه‌روی – متاثر از رسانه‌ها، دوستان و فراوانی اطلاعات – خود را برای آنچه می‌خواهید توانمند کنید.

و البته در کنار این نقشه باید بتوانید بهترین و مناسب‌ترین منابع را برای تحقق هدف خود  تهیه کنید تا به واسطه نبود منابع موردنیاز، هدفتان گم یا کمرنگ و نقشه راه برایتان غیرجذاب نشود.

چگونه؟

با دنبال کردن گام به گام خودتوانمندسازی.

 

 

2 دیدگاه‌
  1. ناشناس می‌گوید

    با سلام
    لطفاً در مورد جملات زیر، مبسوط تر توضیح دهید و اگر بشود در حد یک پیج از سایت خود مطلب ارائه فرمایید:
    ۱- برای خودتوانمندسازی باید نقشه راهی روشن و جذاب داشته باشید….
    ۲- باید بتوانید بهترین و مناسب‌ترین منابع را برای تحقق هدف خود تهیه کنید…
    با تشکر

    1. دکتر مریم نظری می‌گوید

      سلام

      ۱- افراد در موقعیت‌های گوناگون شغلی به مهارت‌های متنوعی نیاز دارند که این مهارت‌ها از مسیرهای مختلفی مثلا رفتن به دانشگاه و گرفتن مدرک ارشد یا دکتری، یا شرکت در یک دوره تخصصی شش ماهه و یا مطالعه چند کتاب قابل تامین است. برای اینکه فرد بتواند در شغل مدنظرش عالی عمل کند لازم است خیلی شفاف مشخص کند نقطه ایده‌آلش کجاست و برای رسیدن به این نقطه به چه دانش، بینش و مهارت جدیدی نیاز دارد و از چه مسیرهایی می‌تواند سریع و به صرفه این نیازهای دانشی، بینشی و مهارتی خود را تامین نماید. افراد براساس گزینه‌هایی که می‌شناسند و شنیده‌اند معمولا انتخاب مسیر می‌کنند مثلا اکثر افراد فکر می‌کنند رفتن به دانشگاه بهترین گزینه برای جذب شغل موردعلاقه‌شان است در صورتی که اینطور نیست. شاید گذراندن یک دوره حرفه‌ای کوتاه‌مدت و ورزیدگی در یک نرم‌افزار خاص خیلی سریع‌تر بتواند فرد را به هدفش برساند. برای اینکه خودتوانمندسازی ثمربخش باشد هر فرد باید نقشه راه روشن و جذابی داشته باشد که هم در او هیجان ایجاد می‌کند و هم را سریع به هدفش می‌رساند.

      ۲- منابع بسیار متنوع و فراوانی برای یادگیری یک مهارت و برای خودتوانمندسازی در هر زمینه‌ای وجود دارد. اگر فرد نتواند مناسب‌ترین‌ها را انتخاب کند به نتیجه دلخواه نمی‌رسد و احتمالا خود را در حال در جا زدن بیابد.
      خودتوانمندسازی قدرت تشخیص درست نیاز و توانایی دستیابی به مرتبط‌ترین و بهترین منابع را در فرد ایجاد می‌کند و این دو پیشنیاز موفقیت شغلی هستند.
      توضیحات بیشتر درباره چگونگی خودتوانمندسازی در این نوشته آمده است.

      با احترام

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.