پژوهشگری کهنه‌کار یا تازه‌کار هستید

دوست دارید پژوهشی انجام دهید که هم مسئله‌ای واقعی را حل کند، هم از انجام دادنش لذت ببرید، و هم از قِبل آن کسب و کاری پیشه کنید ولی در عمل این اتفاق نمی‌افتد.‌ در نهایت پژوهشتان جز مدرک، نمره، و مقاله چیزی برای شما نمی‌خرد.

پژوهش خود را با موضوع یا مسئله موردعلاقه‌تان شروع می‌کنید اما به دلیل اینکه به شما گفته می‌شود – یا فکر می‌کنید – «این موضوع تکراری است» مجبور می‌شوید روی موضوعی کار کنید که – به اصطلاح – تکراری نیست و اتفاقا موردعلاقه شما هم نیست.

یا نه؛ روی مسئله موردعلاقه‌تان کار می‌کنید اما بنا به دلایلی – که می‌دانید و نمی‌دانید – در نهایت چیز نو و جذابی از آن تولید نمی‌شود و پژوهشتان بی‌استفاده می‌ماند.

اغلب خود را در حال انجام پژوهش‌های رفع‌تکلیفی می‌یابید که فقط اساتید و داوران را راضی می‌کنند و چیزی جز حس بیهودگی و تلف شدن به شما هدیه نمی‌دهند.

علیرغم انگیزه و باور محکمتان به اینکه می‌توانید متفاوت باشید و مثل آنهایی نباشید که نقدشان می‌کنید، ناخودآگاه خود را در مسیر پر دست‌انداز پژوهش یکه و تنها می‌یابید و ناگزیر از مثل بقیه شدن.

با این حال جایی در درون خود ندایی می‌شنوید که به شما می‌گوید: برای چه، کاری را انجام می‌دهی که برای تو و دیگران سودی ندارد و  فقط تو را شبیه بقیه می‌کند؟

امیدوارید بتوانید کاری متفاوت انجام دهید و پژوهشی تاثیرگذار و کاربردی تولید کنید که هم از انجام آن لذت ببرید و مفید بودن را تجربه کنید و هم از قِبل آن نان و نامی کسب نمایید. پژوهشی که به واسطه آن بتوانید در حوزه‌ای خاص دانش‌ورز و متخصص شوید و دیگران حاضر شوند تخصص شما را بخرند و از آن برای ارتقای کسب و کار، محصولات، و خدماتشان استفاده کنند.

فارغ از کلاس و درس و استاد و به جای منتظر دیگران ماندن، دلتان می‌خواهد خودتان دست به کار شوید و به پژوهشگری خودکفا و توانمند تبدیل شوید. اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟

کتاب پژوهش مولد و ماندگار با درنظرگرفتن این دغدغه ها برای شما نوشته شده است.

اگر مصممید برای یادگیری اصولی و عمری پژوهش دست به کار شوید

پیشنهاد می‌کنم کتاب پژوهش مولد و ماندگار را مطالعه کنید و ۲۰ کاربرگه مندرج در آن را به دقت و با حوصله تکمیل نمایید. از هر کاربرگه حداقل ۵ نسخه تهیه کنید و در کلاستوری آنها را پشت سر هم بچینید و آماده باشید تا انتهای پژوهشتان این کاربرگه ها را بازبینی و تکمیل نمایید چون خیلی زود متوجه خواهید شد که پژوهش و اصیل نویسی فرایندی تکاملی هستند که با تکرار درست به اشباع و بلوغ می‌رسند. آنچه در ابتدا فکر می‌کردید درست و کامل است در میانه و پایان پژوهش درمی‌یابید که خیلی هم درست و کامل نبوده‌اند.

می‌خواهم کتاب پژوهش مولد و ماندگار را سفارش بدهم

برای استفاده حداکثری از این کتاب

فصل به فصل پیش بروید و برای استفاده حداکثری از نه سازه توانمندساز، دستورالعمل مندرج در ص ۵۱ را به دقت دنبال بفرمایید.

اگر در مرحله ای مشخص از پژوهشتان متوقف شده اید و ابهاماتی دارید پیشنهاد میکنم این راهنما را دنبال کنید تا دریابید باید روی کدام بخش از کتاب تمرکز کنید.

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.